Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Regionen måste tänka om – busstrafiken i Höga Kusten kan inte bortprioriteras

Artikel 3 av 7
Neddragningar av kollektivtrafiken i Höga kusten
Visa alla artiklar

Region Västernorrlands nämnd för hållbar utveckling har fattat beslut om att försöka lägga ned ett antal viktiga busslinjer som sammanbinder Härnösand, Kramfors och Örnsköldsvik.

Det handlar om linje 50, 202 och 90, varav sistnämnda delen som avser sträckan mellan Kramfors och Härnösand. Det finns en hel del att säga om beslutet och kollektivtrafiken i vårt län är en komplicerad fråga. Tre huvudsakliga aspekter och frågor bör man dock uppmärksamma.

1) I länet samarbetar kommunerna och regionen genom kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten. I det regionala trafikförsörjningsprogrammet har man gemensamt pekat ut bland annat linje 50 som ett starkt stråk för busstrafik och anger dessutom att det är viktigt att öka resandet i ett sådant prioriterat stråk. Nu vill plötsligt Nämnden för hållbar utveckling gå emot detta och de egna trafikpolitiska ambitionerna – vad har förändrats som motiverar detta avsteg från trafikförsörjningsprogrammet?

2) Nämnden för hållbar utveckling vill även lägga ned linje 202 mellan Kramfors-Docksta eftersom man inte tycker att den bidrar till någon arbetspendling. Det stämmer naturligtvis inte eftersom resenärer dels pendlar längs denna sträcka, dels byter till linje 50 vidare mot Härnösand, Örnsköldsvik och Kramfors. Efter att nämnden felaktigt dömt ut linje 202 försöker man dessutom stärka upp detta med att hänvisa till lagen om kollektivtrafik och att den stödjer att regional kollektivtrafik enbart handlar om arbetspendling. Det är ett kreativt trick, men för den som följer källan kan man tydligt se att lagen i själva verket enbart anger att regional kollektivtrafik är sådan som sker inom länet, utan någon ytterligare specifikation. Det låter komplicerat, men enkelt uttryckt är det följande som skett: nämnden för hållbar utveckling vill lägga ned en specifik linje och använder en felaktig hänvisning till lagtext för att motivera detta. Är det på sådana underlag viktiga kollektivtrafikpolitiska beslut fattas?

3) I Höga Kusten har vi de senaste åren sett en stor tillväxt vad gäller turism och intresse för området generellt. Vi är flera kommuner som satsar stora resurser på att främja destination Höga Kusten och även locka människor att flytta hit. I det läget väljer alltså den regionala Nämnden för hållbar utveckling att i princip döma ut busstrafiken i detta område och i stället försöka dumpa kostnaderna på kommunerna. Är det hållbar och regional utveckling?

Avslutningsvis läste jag i TÅ (28/5) att nämndens ordförande uttryckte att han inte visste vad försämringarna skulle innebära för boende i Höga Kusten. Mitt förslag är att han och nämnden tar reda på det och tänker om gällande busstrafiken i området.

Peter ”Pira” Hedberg (S), ledamot kommunfullmäktige och kommunstyrelsen Kramfors

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel