Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Pinsamt att kollektivtrafiken är så dålig på helgerna – när busstrafiken uteblir följs inga visioner

Annons

Under delar av juni och juli i år var jag utan bil. Om jag ville förflytta mig utanför Docksta innebar det att jag fick ta bussen.

Fredagen den 28 juni åkte jag buss från Docksta till Kramfors. Syftet är en fest med goda vänner och det är förutbestämt att jag ska sova över hos värden.

På lördagens förmiddag söker jag på Din tur efter busstider Kramfors–Docksta. Det visar sig snart att det inte går en enda buss under hela helgen. På helgen kan man således inte åka kollektivt mellan Kramfors (centralorten i Höga Kustens huvudsakliga kommun) och Docksta (en av Höga Kustens centralorter, belägen vid E4).

Fredagen den 12 juli åker jag åter buss från Docksta till Kramfors, nu för att se en konsert. Denna gång är jag ytterst medveten om att det inte går några bussar alls under helgen, men skjuter upp problemet med hemfärden och sover över i Kramfors.

På lördagsförmiddagen inser jag att jag måste vara i Ullånger (en annan centralort i Höga Kusten, belägen vid E4) senast klockan 16. Lösningen blir tåg klockan 12.15 Kramfors–Härnösand, vänta i Härnösand ett par timmar för att slutligen ta Y-buss linje 100 klockan 14.50 från Härnösand och ankomma 15.30 till Ullånger.

Linje 50 (Örnsköldsvik–Härnösand) går bara måndag – fredag, linjen drogs in på helgerna 2019. Här talar vi om E4-sträckningen genom hela Höga Kusten. Vill man åka kollektivt från och till hjärtat av Höga Kusten på helgerna är man utlämnad till ett par-tre turer per dygn åt vardera hållet med Y-buss linje 100 till och från Stockholm.

Vilka konsekvenser får då bristen på kollektivtrafik under helgerna?

Det finns en betydande andel människor som inte kan, vill eller får köra bil, till exempel ungdomar, äldre, ekonomiskt utsatta, personer med hälsoproblem och så vidare. Utan busslinjer under helgerna minskas deras rörelsefrihet radikalt. Något högtravande blir det i förlängningen ett demokratiproblem.

Att vi ska åka kollektivtrafik istället för bil för miljöns skull har trummats in av politiker, myndigheter och intresseorganisationer i åratal. Men - så länge det i princip saknas busslinjer på helgerna är det ett budskap som knappast någon tar på allvar.

Turismen har eskalerat i Höga Kusten de senaste åren. Många av dem kommer utan bil, till exempel vandrare. Det blir då närmast pinsamt att kollektivtrafiken är så undanträngd under helgerna.

Jag begriper att busslinjer dras in på grund av ekonomi och för svagt kundunderlag. Men då har man kapitulerat för visionerna om allas möjlighet att kunna resa lokalt, om miljömålen och om turismen.

Det krävs en seriös konsekvensanalys om man menar allvar med en framtida och tillgänglig kollektivtrafik. Ska det till exempel kosta 100 kronor för en enkelbiljett Docksta–Härnösand? Det är sannolikt billigare att köra sträckan ensam med bil. Hur effektiv är informationen och marknadsföringen om den tillgängliga busstrafiken? Och bryr man sig överhuvudtaget om miljömålen eller mängderna av turister?

När busstrafiken uteblir på helgerna följs inga visioner.

Patrik Näslund, gärna bussresenär

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel