Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Oro efter skolsammanslagningarna i Kramfors – blev det här lyckat?

En termin har passerat sedan skolsammanslagningarna i Kramfors. Hur har det gått?

Bildningsnämndens chef Ulrika Hurdén motiverade nedläggningen av Ytterlännässkolan med att man skulle ”satsa på barnen istället för att satsa på skolhusen”. Med andra ord så skulle man öka behörighetsgraden på skolorna. På så sätt, argumenterade man, skulle det skapas bra förutsättningar för elevernas inlärningsmöjligheter. Kvalitén på undervisningen skulle ökas.

Det visar sig dock att sammanslagningen gett en motsatt effekt.

Elever skriver insändare där de beskriver otryggheten de upplever på skolan. Tidningen Ångermanland har också rapporterat om oroligheterna och skolledningen vill ha polisnärvaro på skolan.

Det scenariot befarade både vi och oppositionen när de röstade för en återremiss i ärendet. Men majoriteten tyckte att det var ett rimligt beslut att slå ihop skolorna utan en vettig konsekvensanalys eller handlingsplan. Det hade också varit rimligt att förvaltningen avsatte mer resurser till Gudmundråskolan för att kunna ta emot de cirka 70 nya eleverna. Men inga relevanta utökningar av elevhälsoteamet gjordes och framförallt anställdes ingen behörig kurator. Åtgärder som borde ha varit självklara.

Vi har träffat oroliga föräldrar som känner sig maktlösa över situationen som råder på skolan. Vi har pratat med elever som vittnar om många inställda lektioner där elevgrupper driver runt på skolans korridorer utan tillsyn. Vi har kontaktats av bekymrad personal som intygar om att inga tillräckliga åtgärder har vidtagits inför sammanslagningen. Det har gått så långt att det skapats grupper på Facebook där föräldrarna söker stöd hos varandra och flera anmälningar till Skolinspektionen har gjorts. Skolchefen Stefan Carlstedt erkänner själv i ett brev till vårdnadshavarna att Gudmundråskolan drabbas av ”större och mer omfattande problem som handlar om kränkningar av vår personal och andra elever”.

Vi frågar nu Bildningsnämndens ordförande Thomas Näsholm och Bildningsförvaltningens chef Ulrika Hurdén: Kan ni se eleverna, föräldrarna och personalen i ögonen och säga att skolsammanslagningen blev lyckad?

Madeléne Cotz och Jan Lötberg, Ådalspartiet - Folkets Röst

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel