Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Örnsköldsvik behöver en rejäl cykelsatsning

Annons

Centrala Örnsköldsvik behöver fler parkeringsplatser har vi kunnat läsa. Ja, till de nybyggda lägenheterna behövs det ett antal bilplatser. Men i övrigt? En levande stadskärna handlar om människor i city, inte bilar. Handlare och näringsidkare önskar naturligtvis kunder, men att dessa måste åka bil till och från borde inte vara lika självklart.

Tyvärr är fortfarande bilen normen för hur man förflyttar sig, både hos beslutsfattare och hos befolkningen i stort. Detta trots all kunskap om bilismens negativa följder.

Nya samhällen eller stadsdelar är naturligtvis lättast att anpassa för människor, och inte för bilar. Men det finns trots allt många exempel på befintliga städer som ändrat sig till det bättre, till exempel Oslo. Där har man på fyra år gått från att vara en stad som satte biltrafiken i fokus till att rankas som världens sjunde bästa cykelstad. En åtgärd var de över tusen parkeringsplatser för bilar som 2017 togs bort för att ge plats för cykelinfrastruktur. Utöver förbättringar i infrastrukturen satsar man på riktade åtgärder för att få Osloborna att cykla mer.

Örnsköldsvik är inte Oslo, men troligen har vi sämre luft! Åtminstone jämförbar med Hornsgatan i Stockholm. Eftersom vi lär få dras med E4 genom staden i många år till borde alla åtgärder som minskar den lokala bilismen gynnas. Till exempel billigt eller gratis bussåkande, fler och bättre underhållna cykelbanor och parkeringsplatser utanför själva citykärnan för dem som måste ta bilen.

I Nederländerna har miljöorganisationen Urgenda vunnit mot regeringen, som måste göra mer för att möta klimatförändringarna. Det säger landets högsta domstol i en uppmärksammad dom. Kanske dags för en rättsprocess för att få bättre luft i Örnsköldsvik?

Priset Årets Stadskärna delas ut till den svenska stad eller ort som visar på störst framsteg, utveckling och förnyelse av centrum. En rejäl satsning för att få bort onödig bilism (inklusive E4 genom staden) borde ge Örnsköldsvik priset på nytt.

PS. Vart tog cykelställen utanför Oskargallerian vägen? DS.

Cyklist (bilist när det behövs)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel