Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Omöjligt få svar från Sollefteå hälsocentral – behövs en aktionsgrupp för att rädda den?

Artikel 2 av 4
Kritik mot Sollefteå hälsocentral
Visa alla artiklar

Varför är det svårt att rekrytera till Sollefteå hälsocentral?  Varför avslutar olika personalkategorier sina anställningar? Hur är personalomsättningen? Är alla tjänster besatta? Varför vill inte några "stafetter" återkomma? Ligger det något bakom det som sägs att "det är inte ett bra arbetsklimat där"? 

Att tillgängligheten är låg pratas det mycket om i Sollefteå. "Det är omöjligt att komma fram. Prova ring kl 07.30." Jag tycker att det sedan hösten 2019 blivit i det närmaste omöjligt få kontakt. Enhetschef och några anställda svarar inte heller på mejl. Alla kan inte eller har inte möjlighet använda 1177.

Under rådande pandemi är det synnerligen viktigt att hälsocentralen har hög tillgänglighet. Alternativet är att människor besöker akuten på Sollefteå sjukhus. Ryktet säger att det redan före pandemin var så att människor besökte akuten för krämpor som hör hemma inom primärvården. 

Jag kontaktade verksamhetschef angående ledarskap och organisation vid hälsocentralen. Detta då det till exempel var omöjligt få svar på olika frågor som jag hade. Resultatet blev bland annat ett mycket grovt personligt angrepp på mig från enhetschef som jag bara haft någon enstaka kontakt med. Det är inte så kritiska synpunkter på vården ska hanteras.

Befolkningen i Sollefteå, liksom alla andra, ska ha tillgång till en väl fungerande hälso- och sjukvård på primärvårdsnivå. Problem inom vården kan inte alltid förklaras med brist på resurser. Det handlar även om hur man använder de resurser man har, att man har en ändamålsenlig organisation samt ett kompetent och gott ledarskap.

Tack Lennart för att du skrev om denna så viktiga fråga. Det räcker inte med att prata i största allmänhet. Viktigt att vi tar ansvar och agerar när det eventuellt finns brister inom hälso - och sjukvården. Alla har inte möjlighet att föra sin egen talan men alla kan drabbas av ohälsa.

Åtgärder behövs för att bygga upp förtroendet igen för hälsocentralen i Sollefteå. Ett gott rykte är den bästa marknadsföringen vid rekrytering. Det kanske även behövs en aktionsgrupp: Rädda Sollefteå hälsocentral!

Maria Holmberg

■ Region Västernorrland har fått möjlighet att besvara insändaren, men avböjt.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel