Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Okritisk artikel om shamansk healing – journalistiken har även ett folkbildande uppdrag

Om Shamonika, som gör trumresor under fullmånens sken, kan vi läsa i en tresidig artikel i TÅ, fredag 23 oktober. En skildring av en spännande livshistoria, men också en artikel som, hos mig, väcker en del frågor. 

Min första fundering handlar om gränsdragningen mellan redaktionellt nyhetsmaterial och reklam. “Textreklam” betyder att det “smyger sig in” kommersiella budskap i den redaktionella texten. Journalistförbundet säger, bland annat, så här om textreklam: “Var särskilt vaksam och kritisk vid följande situationer: - vid publicitet kring företags, organisationers eller myndigheters verksamhet, produkter eller andra arrangemang, så att ett otillbörligt gynnande inte sker.” 

I artikeln om Shamonika får vi veta att hon startade ett eget företag 2010. Vidare får vi veta att företaget säljer kurser i “Shamansk healing” där man använder sig av “medicinstenar”. Där man ger kurser i “det Nordiska medicinhjulet”, och att man ägnar sig åt “trumresor”. Ur ett läsarperspektiv känns det väl inte som att artikelförfattaren varit varken särskilt “vaksam” eller “kritisk” i sin skildring av Shamonikas verksamhet. 

En ännu viktigare fråga som artikeln väcker är hur man bör, och inte bör, kommunicera idéer och åsikter som utifrån det “sunda förnuftet” och vedertagen vetenskap, framstår som orimliga eller rent av bizarra. Om jag startade en resebyrå på nätet, där jag sålde billiga paketresor för kvinnor, som i fullmånens sken ville ta en flygtur på en uppochnedvänd ko, för en vistelse i Blåkulla (All inclusive), skulle det förmodligen resultera i en massa höjda ögonbryn. Tror heller inte att TÅ skulle göra en artikel om min affärsidé under rubriken “Ny resebyrå etablerar sig i Sollefteå”. 

I en så gott som distanslös text, blir vi informerade om att vissa människor kan prata med andar. Att några människor kan “höra” djur. Att “shamansk healing” handlar om att gå igenom “det som blockerar livsenergin”. Att trumskinn kan tala och även förmedla budskap från “andra sidan”. 

Som lärare i religionskunskap vet jag att det inte alltid är lätt att förmedla tankar och trosföreställningar som saknar vetenskapligt stöd eller trovärdighet. När det gäller journalistik så inser jag att “underhållningsvärde” är en parameter man måste räkna med, och att ett vanligt försvar är att man “bara” återger vad den intervjuade har sagt. Men jag menar också att journalistiken har ett folkbildande uppdrag. I artikeln om Shamonika skulle det kunna innebära att skribenten, samtidigt med att hon redovisar Shamonikas föreställningsvärld, ställer kritiska frågor om dessa föreställningar. Och försöker sätta in dem i ett större sammanhang. För, som vanligt är i New Age-kretsar, så använder även Shamonika ett språkbruk som liknar det vetenskapliga. Hon pratar om “kurser”, “metoder”, “kunskap”, “energi”, “medicin” m.m. 

Ekologen Shamonika borde kunna förstå och bemöta eventuella invändningar en kritisk journalist kan ha mot shamanen Shamonika. 

 Roger Jacobsson, folkhögskollärare

■ SVAR DIREKT: Tack för att du engagerar dig och kommer med synpunkter på vårt innehåll, det är jag väldigt tacksam för. En lokaltidning rymmer mycket – såväl personliga intervjuer och reportage som granskningar och avslöjanden. I det här fallet tycker jag att det är relevant att göra ett reportage om en person som även är egenföretagare – i en något uppseendeväckande bransch. Det lokala näringslivet både berör och intresserar våra läsare.

I ett reportage, som det här är, är berättarformen friare och tanken har varit att stilistiskt ta med läsaren till intervjupersonens "föreställningsvärld". Det här är med andra ord ett porträtt av hennes – och nu får du dela din på insändarplats. Det finns många förhållningssätt till det andliga och vi visar gärna upp så många som möjligt för våra läsare.

Hanna Persson, nyhetschef Tidningen Ångermanland & Allehanda.se

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel