Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Nu måste bygget av Åsbergstunneln komma igång!

Artikel 27 av 29
E4-genomfarten i Örnsköldsvik
Visa alla artiklar

Replik på insändaren Varför gick Åsbergstunneln från olönsam till lönsam? (Allehanda 29/3).

Hur politiker har tänkt, och tänker, kan vi lämna därhän, men att en genväg inte skulle varit lönsam för fyra år sedan är obegripligt. Nu är det färdigdiskuterat för det har varit gott om tid, minst sextio år, för att folk skulle ha kommit in med förslag och synpunkter. Nu är det för sent. Dragningen av nya E4, i den korridor som är beslutad av Trafikverket och kommunen är det som gäller.

Vi skall inte fortsätta att leva med NO2-halter och bullernivåer över gränsvärdena och allt farligt gods som kan få oanade konsekvenser vid en olycka inne i stan.

Sträckan blir ca 1.5 km kortare och med de ca 22 000 fordonen som passerar per dag så sparas det in ca 3 000 liter bränsle dagligen och tidsvinsten är minst 1 000 timmar.

Det skall byggas så enkelt, snabbt, praktiskt och billigt som möjligt så den nya sträckningen bör börja vid bergskärningen i Ås med en bro snett upp över TV-Ludvig, sedan tunnel eller bergskärning, och avslutas med en bro på andra sidan med anslutning till Bröstarondellen. Bro på grund av att den är billigare att göra än tunnel och att det i stort inte måste rivas något och trafiken är opåverkad under byggtiden. Hur mycket buller det blir beror på hastighetsbegränsningen och konstruktionen. Projektet i sig blir en attraktion och ett nytt landmärke med en fantastisk och inbjudande utsikt över inre hamnen.

Det vi alla kan och bör göra är att påverka regeringen så att den ”tar tag i” Trafikverket så att projektet kommer i gång och när det inte är en fråga om politisk ideologi så alla kan hjälpa till.

Lennart Axelsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel