Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Nollvisionen har tjänat ut sin roll som styrande verktyg

Annons

Varför vågar ingen säga att kejsaren är naken? En nollvision är en vacker tanke men förödande som styrinstrument i händerna på fanatiska byråkrater. De är som att ge en köttkvarn till en treåring. Det är inte det som skulle malas som kommer ut.

All balans, anpassning och dialog blockeras helt av ett sådant heligt mantra. Nollvisionens mål för trafiken i Sverige uppnås först när alla bilar står stilla. Det är ett faktum. Byråkraterna har ju alltid rätt när de påstår att lägre hastighet ger färre döda. Nästa sänkning till 70 km/h kommer att motiveras och hänsynslöst drivas igenom på samma sätt som dagens sänkning till 80 km/h.

Respekten för fartgränserna urholkas allt eftersom de upplevs allt mer omotiverade.

Ska staten ha visioner som styrmedel så ska samma gälla för allt som på något sätt riskerar människors liv. Rökning, alkohol, stress på jobbet och halkolyckor i hemmet tar var för sig mångdubbelt fler liv och förtjänar nollvisioner mycket bättre.

Alkoholen kostar ca 5000 människor livet varje år – att jämföra med trafikens jämförligen blygsamma 254 offer (varav en stor andel på grund av onykterhet – det vill säga alkohol). Rökning kostar ännu fler livet – runt 12 000 människor dör varje år.

Nollvisionen för trafiken har tjänat ut sin roll. I dagsläget leder den till skadliga suboptimeringar när det gäller transportapparatens syfte och behov. Bilen är ju ett nyttigt och viktigt verktyg för transport av varor och människor, resor till och från arbetet, skjutsning av barn till skolan och fritidsaktiviteter och så vidare.

Var finns den politiska kraft som törs sätta ned foten och blåsa av nollvisionen som styrdirektiv för Trafikverket?

Trafikanten

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel