Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Nicklas, Lars, Elvy och Lena – ska vi cykla tillsammans upp till Varvsbergets topp och resonera?

Det cyklas för lite i Ö-vik, och det är inte förvånande eftersom bilen nästan överallt är normen för förflyttning. För jobbigt eller för farligt är de vanligaste orsakerna. Att staden är backig går inte att göra så mycket åt, men när det gäller säkerhet går det till exempel att bygga fler cykelbanor. Cykelbanor finns redan i flera områden, och dessa skulle kunna användas mycket mer. Att cykla till och från jobbet, skolan eller affären är en oslagbart enkel vardagsmotion.

Dagens samhällsbyggande och stadsplanering borde väl inbegripa att minska bilberoendet. Alltså att nya bostadsområden planeras så att människorna kan gå, cykla eller åka kollektivt i största möjliga utsträckning. Jag undrar om hjärnorna bakom planerna på Örnboet har funderat på detta. Kommer en busslinje att dras upp till Varvsbergets topp? Kommer cykelbana att byggas? Kan bergshissen transportera cyklar? Hissen ska gå från Resecentrum via Kusthöjden upp till Varvsberget. Alltså hamnar man i centrum med sin cykel (om den nu med enkelhet går att få med). Om man vill ta sig till något annat ställe då?

Hur tänker man om barnens cykling? Både hälsan, studieresultaten och trafiksäkerheten ökar om barnen cyklar till skolan istället för att bli skjutsade. Yngre barn från Örnboet ska väl gå på Hållängetskolan. Finns det något cykelalternativ dit? Knappast skulle ens en majoritet av dagens cyklande Ö-viksbor vilja cykla upp till Varvsbergets topp dagligen. Det är helt enkelt för brant! Att cykla tillsammans med yngre barn ner till Hållänget och upp igen skulle inte ens jag välja…

"Policy för cykling i Örnsköldsviks centralort" antogs av Ö-viks kommunfullmäktige 2016 (§66/2016) och har ett mycket bra innehåll. Den borde läsas igen av de människor som ska besluta om projektets framtid. Där står bland annat ”Örnsköldsvik ska vara en klimatsmart och hållbar kommun. För att skapa ett hållbart samhälle är det viktigt med en stads- och trafikplanering som stödjer ett hållbart resande." Jag kan inte se annat än att detta bostadsområde blir väldigt bilberoende. Alltså ett mycket förlegat planerande! Om Örnboet blir verklighet betyder det att fina ord på papper bara är fina ord på papper.

Hur tänker ni Elvy Söderström och Lena Näslund om nya bostadsområden och hållbart resande? Er insändare (ÖA 8 maj) pekade på att det alltid finns ett visst motstånd mot nya projekt, men de ni nämnde var bra för trafik och miljö, eller någorlunda neutrala. (Tack Elvy för din insats för Botniabanans tillkomst! Det var ett projekt rätt i tiden.)

Men nu behövs till exempel krafttag för att slippa den farliga E4-trafiken genom centrum, och inte ett projekt som ökar på bilkörningen i staden. Vad säger socialdemokraterna, och vad säger de andra partierna om detta projekt? Vad anser kommunfullmäktige? Vilka instanser ska godkänna innan det kan bli av?

Nicklas, Lars, Elvy och Lena - ska vi cykla tillsammans upp till Varvsberget topp och resonera?

PS. Till ett örnbo tar man inte bilen.

Lennart Olofsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel