Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: MUF:arna verkar vilja ha en fängelselik skola

Annons

Med anledning av insändaren "Kalabalik i klassrummen – skolvärlden behöver ställa krav på ordning och reda" skriven av några MUF:are.

Ur hjärnans synvinkel är skolan ett fängelse, säger den finske hjärnforskaren Matti Bergström, som bland annat skrivit boken "Barnet den sista slaven".

Mina MUF-vänner, är ni då inte medvetna om att det är en oerhört viktig skillnad mellan att delta i frivillig idrottslig verksamhet och gå i/till skolan? Skillnaden stavas skolplikt, det vill säga tvång. Lärandet blir ett måste, inte en möjlighet och att jag tvingas till ett lärande som är skilt från mina behov och där jag just nu befinner mig på min livsstig. Andra bestämmer vad jag ska lära mig, utan att ha minsta aning vad jag är mogen för och det kunskapsbehov jag har utifrån mig själv. Att anpassa sig till den ordningen blir då samtidigt att förlora sig själv.

Hjärnan har både en ordningssida och en kaossida enligt samme Bergström. Det fruktsamma kreativa lärandet sker, när båda sidorna deltar. Ur ordning kan inget nytt skapas, bara monoton upprepning av gammal skåpmat.

Därför är den mest utvecklande och kreativa perioden i en människans liv, den före skolåldern. Den tid då barnet får utvecklas i sin egen takt, efter sina behov och villkor i fritt samspel med andra medmänniskor, stora som små.

Jag har undervisat på skolans alla stadier och just i skolans första klass/er funnit de kreativa. För att till min fasa upptäcka att kreativiteten försvinner desto högre upp i systemet jag mött skolans elever. Mer och mer har det handlat om resultat och betyg, det vill säga att anpassa sig till andras förväntningar, lärarnas. I mina ögon är därför betyg enbart ett mått på anpassning och inte ett mått på kreativt och självständigt växande utifrån mina egna förutsättningar, behov och ansvar.

Jag rekommenderar MUF:arna att gå till biblioteket och leta upp en stor statlig utredning gjord av gräddan av dåvarande Sveriges pedagoger, som heter att "Lämna skolan med rak rygg". Där, precis som hos Matti Bergström kommer ni att känna igen de tankegångar som jag för till torgs. Passa samtidigt på att låna den norska pedagogprofessorns Nils Christies bok med titeln "Om skolan inte fanns".

Avslutningsvis är det lätt se att de tre MUF:arna önskar sig just den fängelselika skola, som precis som Matti Bergström påpekade, gör barnet till en slav och blivande välanpassad och harmlös Grottekvarnsdragare.

Men tack och lov går enligt grundläggande vetenskaplig teori alla ordnade system förr eller senare till oordning (kaos). Detta som vi säger på mål ”höcke vi vill eller inte!” Dessutom, ju fortare, desto mer ordning vi trycker på.

Så simma lugnt, allt kommer att ordna sig utifrån livets grundläggande förutsättningar och än fortare om de samlade högerkrafterna lyckas trycka på ur, lärande- och livssynpunkt, mer förödande ordning och reda.

Dick Wedin, pedagog och partilös

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel