Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Lägg mer tid på patienter och mindre på administration – vad får vi för pengarna Region Västernorrland?

Annons

Vad får vi för pengarna, Region Västernorrland? Befolkningen i Stockholmsregionen går oftast till läkaren, trots att de är unga, friska och lever längre, rapporterar Dagens samhälle. I Västernorrland, där antal läkarbesök är de lägsta, är samtidigt ohälsotalen i regionen bland de högsta och medellivslängden hos befolkningen bland den lägsta i landet.

I 2017 års översikt av sjukvårdssystemet hade Sverige 692 besök per läkare och arbetsår. Svenska läkare träffar lägst antal patienter i världen, vilket bevisar sjukvårdens djupa missförhållanden. Men stämmer det verkligen? En nyligen publicerad studie om tidsåtgången vid besök i primärvården hade Sverige 22 minuter per besök. I Sverige hanteras receptförnyelse vanligen över telefon. Många patienter i Sverige kontrolleras av sjuksköterskor med självständig mottagning där läkaren fungerar som konsult i avvikande fall.

En jämförande tidsstudie av svenska och engelska läkares arbetsdag visade att läkare vid undersökta kliniker i Sverige spenderar ca 37 procent på patientrelaterat administrationsarbete och 40 procent på patientarbete. I England ligger dessa siffror på 15 procent respektive 66 procent. Mer tid för patienten hos läkare i England.

I Västmanlands län landsting undersöktes hur stor del av arbetsdagen som lades på olika arbetsuppgifter. Där var slutsatsen att mer tid lades på administrativa uppgifter än på patientarbete. Omfattande dubbeldokumentation och brist på läkarsekreterare lyftes fram som en del av orsaken till betydande administrativ tid. Vore det inte på sin plats att regionerna hade en bättre återrapportering till sina uppdragsgivare - invånarna? Varför inte ha en årlig rapport till invånarna där man informerar om det resultat man uppnått? Det kan till exempel handla om den dramatiska nedgång i dödlighet efter hjärtinfarkt vi nu ser.

Men i princip borde varje medicinskt verksamhetsområde kunna bidra med uppgifter om hur man till exempel når sina behandlingsmål. Hälso- och sjukvård är ju i princip något som alla kommer i kontakt med så intresset finns nog där. Det är inte konstigare än att ett börsföretag skriver sin årsrapport.

Peter Nordin, Bollstabruk

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel