Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Kritik mot svart rökutsläpp av kinesisk båt i Härnösand – oroande med svag miljölagstiftning

Annons

Härnösands kommun har fått ett flertal klagomål från allmänheten på svart rökutsläpp från den kinesiska båten som anlöpte den 30 maj och reste igen den 10 juni. Även vi i politiken har reagerat och ställt frågor till kommunorganisation vad vi kan göra.

Hamnen har ett miljötillstånd enligt miljöbalken sedan 2007. Det är Transportstyrelsen som har tillsynsansvar för sjöfart, därför har kommunen gjort en anmälan dit. Miljöpartiet i Härnösand kommer att hålla sig informerad om ärendet.

Att motorer är igång beror på att de driver bland annat kranarna vid lossningen. Alla fartyg har tyvärr inte möjlighet att koppla in sig på elnätet eftersom det inte finns en internationell standard för eluttag i hamnar. Det är inte huvudmotorn som är igång.

Svaveldirektivet som gäller sedan 2015 är ett viktigt steg för att reglera utsläppen av svavel. I Östersjön infördes hårdare krav 2015, endast 0,1 procent svavel mot tidigare 1,5 procent i bränslet. Men direktivet räcker inte för att minska sjöfartens miljö- och klimatpåverkan från andra ämnen. Internationell tung sjöfart har fortfarande en svag miljölagstiftning vilket verkligen är oroande.

IMO som är FN:s sjöfartsorganisation skulle kunna stifta globala regler som styr mot en mer miljövänlig sjöfart.

Möjligheterna till förbättringar är många och det råder ingen brist på tekniska lösningar för att minska utsläppen från sjöfarten. Ett förslag som lyfts på nationell nivå är att införa miljözoner även till sjöss och det investeras mycket på fossilfria drivmedel även för sjöfart.

Samtidigt måste vi komma ihåg att sjöfarten är ett jämförelsevis miljövänligt transportmedel och kan avlasta vägtransporter på ett effektivt sätt; ett fartyg kan exempelvis ersätta minst 150 lastbilstransporter.

Miljöpartiet i Härnösand kan inte bestämma vilka drivmedel internationell sjöfart ska använda och vi är inte nöjda med den svaga lagstiftningen och brister i kontroll. Därför måste vi trycka på våra partikamrater i regering och EU-parlament för att driva frågor om miljöreglering av nationell och internationell sjöfart. Vi måste fortsätta omställningen till ett fossilfritt samhälle på alla fronter!

Knapp Britta Thyr, gruppledare och ledamot av kommunfullmäktige för Miljöpartiet de gröna i Härnösand

Per Sander, ordförande Miljöpartiet de gröna i Härnösand

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons