Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Krävs ansvar från arbetsgivare och medborgare för att minimera riskerna för busschaufförerna

Annons

Hur många parametrar behövs innan man kan säga att arbetsmiljön för en yrkesgrupp ej längre är acceptabel?

Som busschaufför ställs du inför ett antal situationer som få andra yrkesgrupper skulle acceptera;

■ Hot och våld mot chaufförerna ökar dramatiskt.

■ Värme/kyla i bussarna är under all kritik.

■ Vägar och väghållning försämras för varje år.

■ Ljudnivån i bussarna är alldeles för hög.

■ Arbetstiderna tillhör inte ett modernt samhälle. Många har delade pass varje dag med upp till 13 till 15 timmars ramtid.

■ Attityden i trafiken och hos passagerare hårdnar för varje dag.

■ Ansvaret vilar tungt på chaufförerna vid till exempel en olycka.

Vad kan då konsekvenserna bli om ett antal av dessa parametrar blir uppfyllda? Ja, det borde egentligen vara helt uppenbart för de flesta. Man blir helt enkelt en mycket, mycket sämre chaufför!

Tänk efter själv. Då du har åkt hemifrån på morgonen efter att kanske ha bråkat med både sambo och barn, bilen är helt utkyld, det är mörkt, vägen är oplogad och du vet att du blir sen till jobbet och där står chefen och väntar igen.

Är du en bra chaufför då? Nej, vi tänkte väl det! Men betänk då att dessa förhållanden är vardag för den där busschauffören i bussen du försöker hinna före in i rondellen eller ut framför i en korsning.

Är detta rimligt i modern tid? Vi efterlyser mer ansvar från arbetsgivarna för att minimera riskerna för chaufförerna genom att införa bättre scheman, hålla bussarna i ett bra och trafiksäkert skick, se till så att värme/ kylanläggningar fungerar. Vi efterlyser även mer sans och eftertanke i trafiken från alla.

Slutligen. Låt nästa olycka med en buss inblandad vara just en olycka och inte något som kunnat undvikas om alla från arbetsgivare till beslutsfattare och medborgare tagit sitt ansvar!

Patrik Vedin, NTF Västernorrlands yrkesförarråd

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons