Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Katastrof att dra in bussar i Höga kusten – turismen behöver kollektivtrafiken

Artikel 6 av 7
Neddragningar av kollektivtrafiken i Höga kusten
Visa alla artiklar

När man den 28/5 i tidningen läste om ytterligare indragningar av busstrafiken, trodde man inte sina ögon. Där kunde man läsa: ”Vi har satsat på tågen, och då behöver vi inte ha lika mycket bussar. Förklara för mig som bor i Docksta hur det blir positivt för oss i Höga Kusten att minska/ta bort busstrafiken efter E4!

Längre ner fanns frågan ”Vad skulle nerdragningarna innebära för boende i Höga Kusten?” Svaret blev: ”Jag vet inte.”

Har man verkligen gjort en konsekvensanalys i ”Nämnden för hållbar utveckling vid Region Västernorrland”, innan man fattar ett för Höga Kustens utveckling så katastrofalt beslut? Är det så att man bara ensidigt tittar på kommunikationerna och inte ser vad som angår Höga Kusten och länet ur den totala samhällsaspekten? Har man helt lämnat ”Regional transportplan 2010-2021, där det på sidan 29 punkt 4.2. Personresor. Besöksnäring” står: ” Följande tre destinationer prioriteras i länets strategi för besöksnäringen: Världsarvet Höga Kusten, Sundsvallsområdet med Birsta köpstad, samt Skogslandet med älvdalarna. Idag är besöksnäringen starkt koncentrerad till Sundsvallsområdet med fokus på affärs- och konferensturism. Höga Kusten har ett starkt varumärke. Flera stora insatser pågår för att utveckla och förbättra tillgängligheten både i Höga Kusten med dess olika målpunkter och i Birsta.”

Regionen har gjort insatser under åren och inte minst den kommande satsningen med bland annat ny lift i Skuleberget kommer att ge skjuts för turismen - men - förbättrar man tillgängligheten genom att minska möjligheten till kollektivtrafik till och från Höga Kusten?

Jag vet inte hur besöksantalet i Birsta har ökat sedan 2014, men jag vet att för Höga Kustens del har antalet besökare ökat markant – 2019 hade Naturum mer än 50 000 registrerade besökare och mer än 27 000 fordon till Entré Syd, och då tror jag att Höga Kusten bara står i början av turismutvecklingen.

Eller är det kanske så att vi som bor i Höga Kusten inte alls borde bo här, eftersom möjligheten att komma både till och från Höga Kusten med kollektiva färdmedel ytterligare försämras. Hur rimmar det mot det som står på sid 24. 3.3 i Transportplanen? ” Samhällsekonomiska analyser och miljöbedömningar ska spela en viktig roll vid prioriteringar av åtgärder.”

Om man lägger förlusten på linje 50 i den ena vågskålen och i den andra lägger bland annat arbetstillfällen tack vare turismen, skatteintäkter från turisternas efterlämnade pengar skulle säkert bussförlusterna väga lätt.

Till samhällsekonomiska analysen måste man också räkna in en förlust av goodwill indragningarna ger. För utländska turister (pandemin ska väl sluta någon gång!) måste det te sig underligt att man inte kommer längre än till Härnösand/Kramfors, om man vill besöka Höga Kusten. Enda varianten att ta sig hit blir i så fall att åka taxi

Vi får hoppas, att de som till slut fattar beslutet om busslinjernas vara eller inte vara inte bara ensidigt ser på om busslinjerna direkt bär sig eller inte!

Karl-Anders Nordström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel