Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Jag är lärare och älskar mitt jobb – men planerade besparingar på Kramfors skolor är förödande

Artikel 42 av 71
Besparingarna i Kramfors kommun
Visa alla artiklar

Annons

Jag är lärare i Kramfors kommun! Det vill säga, jag arbetar med att lotsa barn/ungdomar så långt det är möjligt i deras kunskapsutveckling. Som arbetar för att de ska trivas, vara trygga och må bra. Göra dem nyfikna och kunskapstörstiga.

Jag planerar, har lektioner, utvärderar, bedömer, individanpassar, har utvecklingssamtal,  plåstrar om, tröstar, rättar, pratar med elever, skrattar, pausgympar, stöttar, utmanar, kopierar, har föräldrakontakt, är rastvärd/bussvakt, skriver arbetsordrar till vaktmästare, letar kläder/skor/läxor, har konferenser, betygsätter, skriver omdömen, hanterar majblommor, ringer IT, testar ipads, roddar med datorer, flyttar bänkar, har utflykter, skriver riskanalyser, vidareutbildar, meckar med kopieringsapparat, kämpar mot skolnedläggning (i hela kommunen), delar frukt, ringer efter sen skolskjuts, går kurser, läser senaste forskning inom pedagogik, äter lunch med barnen, pumpar fotbollar, letar gratismaterial, snurrar hopprep, beställer läromedel, knyter skor, reder ut konflikter, med mera.

Jag ÄLSKAR mitt jobb! Mångfalden och variationen i mötet med fina barn och härliga kollegor. Jag är stolt över det arbete jag och mina arbetskamrater gör.

Men hur länge? De nedskärningar och skolnedläggningar som nu planeras i kommunen är förödande för elever såväl som personal! Skall kommunens skolor/utbildning inte kunna mäta sig med övriga Sveriges? Hur många skolor kommer egentligen läggas ner? Är större skolor bättre/tryggare än små skolor?

Skolan måste få kosta! Dra in på något annat!

Uppgiven

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons