Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Ingeborg Wiksten (L): Med ny teknik kommer vinster för både patient och vård

Svensk hälso- och sjukvård är i världsklass utom när det gäller tillgängligheten. Vi kan läsa och höra flera som vittnar svårighet att få kontakt med vården. Särskilt besvärligt kan det vara att få en tid hos distriktsläkaren. Det beror på att behovet av vård ökar, men att tillgången till vårdpersonal inte räcker till. Då gäller det att tänka nytt och ändra arbetssätt!

I dag kan man via internet "träffa" en läkare "online". Vårdföretag erbjuder läkare som skriver ut medicin, vid t.ex. en besvärligare förkylning. Som patient betalar man bara någon hundralapp, men fakturorna från vårdbolagen drar iväg. För 2019 kommer regionen att betala mer än sju miljoner kronor, skattepengar som utarmar en redan ansträngd ekonomi.

Men snart kan doktorn från din egen vårdcentral komma till dig eller du till din doktor, allt via datorn eller mobilen. Sedan drygt ett år satsar Region Västernorrland på att utveckla nya digitala vårdtjänster, bland annat inom projektet "Digga hälsocentral". Genom att införa och utveckla den digitala tekniken utvecklas hälsocentralernas arbetssätt. Det förbättrar tillgängligheten, särskilt för de som har långa avstånd eller svårt att förflytta sig.

Vi liberaler har länge legat på för att regionen ska ta vara på den nya tekniken. Sommaren 2017 ställde sig regionfullmäktige bakom vår motion om införandet av digitalisering. Visionen är att Västernorrland ska bli bäst på att nyttja "e-hälsans" möjligheter. Målet är att vården ska komma närmare. Om du inte kan komma till doktorn ska doktorn kunna komma till dig. Det är nära vård. Det är vård utifrån dina behov.

Via sjukvårdsupplysningens 1177 byggs nu en omfattande teknisk plattform. Till exempel ska distriktssköterskan, ambulans- eller personal från kommunens hemvård, kunna ta prover och blodtryck hemma hos patienten, spela in hjärtljud och konsultera en läkare digitalt. Läkarna kan i sin tur ställa diagnos och besluta om vad som mer ska göras. Kanske blir det ambulans till sjukhuset - eller att du behöver mer hemsjukvård? Från tryggheten i det egna hemmet ska vi kunna få allt från enkla råd till avancerad vård.

Meningen är att du som patient inom ett par år ska få tillgång till en rad digitala tjänster. Till exempel att boka läkartid på 1177 och få rådgivning med hjälp av AI (artificiell intelligens). Med videobesök få psykologisk behandling, enklare rehabilitering och mycket mer för att uppnå och bibehålla hälsa

Med ny teknik kommer vinster för både patient och vård. Mer av personalens tid kommer att frigöras till patienter istället för tunga administrativa vårdsystem och därmed får vi mer vård för pengarna. Ett fullt utbyggt system kommer att ge bättre och närmare vård. Mer tid och resurser för dem som behöver besöka vård- och hälsocentralen. Mer frihet att kunna välja digitalt besök när jag är långt bort eller har svårt att besöka vården.

Det viktiga är att snabbt komma fram och få en tid när jag behöver!

Ingeborg Wiksten, Liberalerna, regionråd Västernorrland, ordförande Vårdvalsutskottet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel