Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Högsäsong för husrenoveringar – det här bör du tänka på om du lejer bort jobbet

Annons

Sommar är högsäsong för renoveringar och tillbyggnader. Det gäller inte minst den här sommaren. Från och med den 1 juli införs ett nytt undantag från kravet på bygglov för att uppföra en altan vid ett en- eller tvåbostadshus. Regelförenklingen lär få till följd att fler villaägare bestämmer sig för att bygga ut.

Sveriges Byggindustrier ser positivt på lagändringen. För många små och medelstora företag är sommarens renoveringar och tillbyggnader en betydelsefull inkomstkälla. Samtidigt vill vi som branschorganisation påminna om att du som renoverar blir byggherre i förhållande till entreprenören. Därför har vi tagit fram en checklista vars syfte är att motverka svartarbete och uppmana till sund konkurrens. Du som renoverar med hjälp av en entreprenör bör tänka på följande:

■ Kontrollera att företaget har F-skattsedel, allrisk- och ansvarsförsäkring.

■ Be om referenser för liknande arbeten.

■ Förskottsbetalning rekommenderas inte utan särskilda skäl - till exempel vid stora materialinköp.

■ Ibland förekommer frivillig eller obligatorisk behörighet för utförande av arbete enligt gällande branschregler. Undersök om den som ska utföra arbetet har sådan behörighet.

■ Undersök om företaget är medlem i någon branschorganisation. Risken för konkurs är lägre för medlemsföretag än för företag som inte är medlemmar.

■ Kontrollera att den som befinner sig i ditt hem kan legitimera sig med ID06, byggbranschens eget system för id-kontroll.

Konsumenttjänstlagen kräver i sin tur att arbetet utförs fackmässigt. Som entreprenör måste man utgå från att konsumenten inte är en fackman och därför ska entreprenören som arbetar i någons hem ta följande ansvar:

■ Entreprenören måste informera och avråda om ett visst arbete inte är till rimlig nytta för konsumenten.

■ Informera konsumenten om vilken personal som planeras utföra arbetet.

■ Informera konsumenten löpande om arbetet och ekonomin i projektet.

Entreprenören är ansvarig för arbetsmiljön i konsumententreprenader. Tas flera olika entreprenörer in samtidigt blir dock privatpersonen ansvarig.

Vid småhusentreprenader, tjänster som utförs vid uppförande eller tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus, är det inte tillåtet att begära förskottsbetalning. Vid övriga konsument-entreprenader kan parterna avtala om en betalningsplan på grund av särskilda skäl.

Båda parter ska noggrant gå igenom arbetets omfattning innan avtal tecknas. Klargör vilket arbete som ska utföras, kom överens om prissättning och gör upp om tiden för projektet. Använd Hantverkarformuläret på Konsumentverkets hemsida, där finns även en informationsbroschyr: "Tips till dig som ska anlita bygghantverkare".

De flesta hantverkare är ytterst professionella. Men om ett arbete försenas eller blir fel har kunden stora rättigheter att begära rättning. Därför är det extra viktigt oss i för bygg- och anläggningsbranschen att uppmuntra till ordning och reda.

Lycka till med renoveringen!

Hanna Magnusson, chef Sveriges Byggindustrier Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel