Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Het debatt om geografisk placering av byggnader – skolans innehåll borde vara en viktigare fråga

Artikel 18 av 70
Besparingar inom skolan i Kramfors kommun
Visa alla artiklar

Annons

Med anledning av insändaren "Makten i Kramfors på god väg att spara bort sina yngre invånare".

En längre tid har jag följt diskussionerna runt Kramfors skolor. I press och medborgardialoger har det angelägna ämnet ventilerats. Skolhus och resor till och från dessa resor har varit de dominerande problemen i de ofta heta debatterna.

Om jag skulle ha barn i skolåldern hade mitt intresse helt och hållet handlat om kvaliteten i utbildningen och naturligtvis om barnens välmående. För att kunna ta in kunskaper måste eleven vara i god form och vilja göra det. Att förstå att grunden för livskvalitet skapas i hemmet och i skolan.

Behöriga lärare är absolut önskvärt, men tyvärr en bristkategori. Är det då inte juste mot barnen att ge dem möjligheten att få ledning av ”kravgodkända” lärare och förebilder?

I resonemangen skull jag vilja se mer av innehåll än om geografisk placering av byggnader. Även om jag kan förstå att det blir enklare för föräldrarna med närhet till skolan.

En annan viktig faktor för inlärning är elevens fysiska och mentala form. Den borde verkligen tas med i sammanhanget. Eleven har ett avgörande ansvar att göra sig mottaglig för kunskaper. Och att förstå att i skolan läggs grunden för det framtida livet med jobb och familj. Föräldrarnas ansvar är därför också stort att kratta manegen för sina barn genom uppmuntran och vara goda förebilder.

Ohälsa hos barn är idag ett stort problem. Ett kanske avgörande sådant är distraktion. Många och mycket påkallar uppmärksamheten. Det finns vetenskapligt stöd för att total tillgänglighet är tröttande och splittrande. Att ständigt vara på nätet har hos många vuxit till ett beroende jämfört med drogmissbruk. Abstinensen när telefonen inte funkar är plågsam och måste därför prioriteras.

Därför menar jag att kompetens skapas av engagemang och kunskap. Skolhusen är naturligtvis nödvändiga men borde ha prio 2.

Bernt Sahlberg, Nordingrå

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons