Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Har Samhalls städpersonal kunskap om gamla och sjuka?

Annons

Vad och hur tänker kommunen när ni anlitar Samhall att städa hos våra gamla och sjuka?

De dammsuger torkar golv och badrum, men ingen dammtorkning och det hör väl till städning det också, eller har jag fel?

Sen kan man ju undra om dessa personer har kunskap om till exempel psykiskt sjuka, dementa och diabetiker. Vet alla dessa städare hur man gör till exempel om någon är på väg in i koma? Men det kanske inte är så noga med de gamla och sjuka som behöver hjälp? NEJ, återgå och låt hemtjänstpersonalen sköta om städningen de är trots allt proffs.

Erfaren vårdare

SVAR DIREKT

Vi har sedan 1 januari 2019 haft ett projekt med företag som har sociala tjänster. Projektet har inneburit att vi lyft bort insatsen städ från hemtjänsten. Hemtjänsten ska vara proffs på omsorg och omvårdnad. När det gäller insatsen städ finns det andra som är bättre på det och har fått utbildning i ämnet.

Företaget och dess personal har ingen vetskap om sjukdomar eller andra saker om brukaren. Det enda de får på beställningen är insatsen städ. När det ska starta och med vilken intervall som städet ska ske. Eftersom företaget går hem till brukarna så har samtliga fått utbildning i sekretess och tystnadsplikt samt skrivit under en blankett gällande detta. Vid eventuella signaler gällande hälsan hos brukare så ska kontakt tas med hemtjänsten.

Vi har vid två tillfällen, april och september skickat ut enkäter till brukarna där nöjdheten har ökat med 10 procent gällande utförda städ på ett bra sätt.

Enkätsvaren från personalgrupperna visar att 88 procent upplever en bättre arbetsmiljö sen städen togs bort. 94 procent tror att arbetet blir mer attraktivt när andra ansvarar för städ. 65 procent upplever att kvalitén på städen är bra.

Projektet pågår året ut och har utvärderats med en enkät ut till både brukare och berörd personal.

Lena Hurtigh, avdelningschef Örnsköldsviks kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel