Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Göran Wåhlstedth, varför kunde du inte påverka bygget av Anundsjöskolan?

Annons

Öppen fråga till Göran Wåhlstedth (V), apropå artikeln i ÖA där Wåhlstedt var ytterst kritisk mot hur bygget av Anundsjöskolan, där han jobbar har gått till.

Göran Wåhlstedth var min viceordförande under förra mandatperioden och en representant för majoriteten. Det gjorde att jag blev förvånad när jag läste artikeln om Anundsjöskolan. För Göran, du var med i programgruppen för Anundsjöskolan, du satt för majoriteten i ekonomiberedningen. Min fråga är enkel: om du hela tiden vetat att det skulle bli så här, varför gjorde du inget när du hade möjlighet att påverka?

Lars Edblad

SVAR DIREKT

Hej Lars!

Tack för frågan!

Både du och jag satt i Bildningsnämnden under förra mandatperioden när beslut om att bygga nya Anundsjöskolan togs. I inledningsskedet var tjänstemannaförslaget att den gamla skolan skulle renoveras, vilket både jag och folk på orten tyckte var en dålig idé. I Bredbyn bildades då en arbetsgrupp med drivande människor och företagare från orten, vilka själva tog fram beräkningar och förslag på ett nybygge. Detta fick kommunen att göra ett omtag, vilket var ett bevis på att demokratin fungerade. Efter möten mellan kommunens fastighetsavdelning och arbetsgruppen kom man överens om ett nybygge, och att den gamla skolan skulle rivas. I och med detta så upplöstes programgruppen, och vi politiker lämnade över byggandet till fastighets och bildningsförvaltningen.

När jag sen har fått den stora glädjen att arbeta i Anundsjöskolan, har mycket framkommit som jag och många med mig ställt oss frågande till.

Jag förutsatte att personal som skulle jobba i den nya skolan, skulle ha ett stort inflytande på utformning av sin nya arbetsplats.

Jag förutsatte dessutom att de lokaler som skulle byggas var dimensionerade efter elevunderlaget, och skulle fylla sitt syfte enligt de krav som finns i skollagen och de centrala innehållet för de olika ämnen som eleverna skulle utbildas i.

Att jag som slöjdlärare måste stå utomhus med elever, när de ska jobba med heta arbeten i metall, är ett av tecknen på att vi har ett problem i systemet.

Det är detta jag vill komma åt och rätta till, så att eleverna får den utbildning de har rätt till och personalen en arbetsplats som de är värda och kan vara stolta över.

Göran Wåhlstedth

P.s. Lars, ta gärna med dig ledamöterna i Bildningsnämnden, besök Anundsjöskolan, möt våra fantastiska elever och personal samt bilda er en egen uppfattning som grund för framtida beslut. D.s.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel