Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Förändring är konstant – nytt hotell i Härnösand har ett starkt symboliskt värde för oss företagare

Artikel 37 av 38
Hotellplanerna på Kanaludden i Härnösand
Visa alla artiklar

Annons

Som vd för industriföretaget EdmoLift AB och som ordförande i Härnösands näringsliv ekonomisk förening (HNEF) har jag fått det ärofyllda uppdraget att representera alla HNEF:s medlemsföretag i denna insändare. För att förtydliga, innan någon läsare blir irriterad, så är det inte alla företag i Härnösand som är representerade här. Men vi är många. Genom paraplyorganisationen HNEF är vi ett par hundra företag i varierande storlekar som är anslutna i diverse företagsföreningar. Vi verkar inom de flesta områden med alltifrån maskintillverkning, hantverk och livsmedel, till industriell bearbetning, byggbranschen, och konsultsektorn. Vad har vi gemensamt? Vi älskar Härnösand, vi vill driva våra verksamheter här, och vi vill växa tillsammans med staden och regionen.

I dagsläget har vi inte tillräckligt med övernattningsplatser för att vid större arrangemang, konferenser och mässor kunna ta emot gäster och resenärer till destination Härnösand. Runtomkring i kommunen börjar saker moderniseras, och det tillkommer inspirerande restauranger, häftiga bryggerier och destillerier, möjligheten till livemusik och många andra aktiviteter som gör det kul att besöka vår stad. Men tyvärr måste besökare ofta ta till flykten när skymningen kryper sig på för att hinna med buss/tåg/taxi till diverse hotell i Sundsvall. Ett nytt hotell innebär inga garantier för att en stad automatiskt blir en metropol eller får någon tillväxt. Men vad ett nytt hotell skulle betyda i symboliskt värde för Härnösand, och för oss företagare, är att det satsas i staden.

Rent praktiskt öppnar ett nytt hotell dörrarna för nya möjligheter att skapa goda affärsrelationer då vi kan ta emot företagsgäster kontinuerligt. För Härnösands näringsliv är möjligheterna näst intill oändliga i och med ett nytt hotell. ”Ringarna på vattnet”-effekten av att fler människor har möjlighet att uppleva vår stad oftare skapar förutsättningarna för ökad handel och turism. Det skapar i sin tur fler arbetstillfällen i Härnösand.

Såklart kommer det behövas personal på det nya hotellet, men framförallt kommer arbetstillfällen att skapas då nya företag vågar etablera sig i Härnösand, och redan etablerade företag kommer att kunna växa.

Den här insändaren är inte menat som ett dystopiskt ultimatum, där ett nybyggt hotell på Kanaludden är i direkt relation till huruvida Härnösand som stad kommer att överleva eller inte. Den här insändaren är snarare ett slag för att vi som stad måste fortsätta att våga ta steg framåt, och etablerandet av ett nytt hotell är ett starkt första steg! Min rädsla ligger i att det kommer komma en dag, kanske inte imorgon, om en månad eller ett år, vem vet kanske inte ens detta decennium, då vi vaknar upp till ett Härnösand på efterkälken. Människorna vi värnar om har flyttat härifrån. Kollegor har fått gå från sina arbeten för att arbetet upphört eller bytt ort. Ja ni förstår vad jag är ute efter.

Vare sig vi Härnösandsbor samlas bakom ett beslut att bygga hotellet eller inte så kommer världen omkring oss att fortsätta ändras, även för oss här i Härnösand. Förändring är en konstant kraft som fortsätter att tuffa på oavsett man vill det eller inte. Frågan vi bör ställa oss är om vi i Härnösand vill åka det positiva tåget mot nya horisonter och möjligheter, eller sitta kvar på en dammig perrong och invänta att Botniabanan ska rullas ut?

Anders Wahlqvist, vd EdmoLift AB Grupp & ordförande Härnösands näringsliv ekonomisk förening

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel