Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Elvy Söderström (S): Faktahämmade moderater har ingen koll på arbetet för Åsbergstunneln

När jag läste intervjun med Lars Näslund (M) och Jörgen Berglund (M) så besannades uttrycket ”fakta hämmar debatten”. För när Lars Näslund (M) säger att kommunstyrelsens ordförande har gjort för lite och att Per Nyhlén (S) ”nu har fiskat upp den här frågan” så visar han att han inte vet vad som har gjorts och görs för att E4 ska flyttas ut från centrum. Om Lars Näslund (M) hade tagit reda på hur det ligger till så hade han inte kunnat göra ett sådant felaktigt påstående.

Läs: Avgift för att köra genom tunneln kan bekosta E4-bygget i Ö-vik: "Skulle betala den slanten"

Per Nylén och Socialdemokraterna har i flera år systematiskt arbetat för att regionerna och kommunerna norr om och söder om Örnsköldsvik ska ställa sig bakom kravet att Åsbergstunneln ska byggas och E4 ska flyttas ut från stan. I dag har vi stöd för den åtgärden i hela den Botniska korridoren som motsvarar 72 procent av Sveriges yta. Dessutom har Per, Glenn och vi andra haft och har otaliga samtal med riksdagsledamöter från olika partier och med företrädare för regeringen. Det framgår ju också av det Jörgen Berglund (M) sa om infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) svar till honom. ”Jag kommer att ha en tät och bra dialog med företrädare i Västernorrland kring den nationella transportplanen. Inte minst om E4 i Ö-vik, det kan jag garantera", sade Eneroth. I kommunen pågår och har pågått ett viktigt utredningsarbete tillsammans med Trafikverket, där samhällsbyggnadsnämnden har tagit fram mycket viktiga uppgifter och underlag.

När det gäller utvecklingen av infrastrukturen i vår kommun och region kan vi konstatera att Botniabanan har gjort skillnad och det var tur att vi hade en S-ledd regering när beslutet skulle tas. I riksdagen så röstade M nej till att bygga Botniabanan.

Under tiden som Botniabanan sen byggdes kämpade vi vidare för att nästa stora investering efter Botniabanan och den nya genomfarten i Sundsvall skulle bli en ny genomfart för E4 genom Örnsköldsvik. Vägverket tog med tunneln i sitt förslag och i sin prioritering men i sista stund, när de fyra partiledarna i den dåvarande M-ledda regeringen skulle enas om innehållet i sin transportpolitiska proposition, så tog man bort Åsbergstunneln. Dåvarande statssekreterare ringde mig och berättade den tråkiga nyheten.

I slutet av artikeln föreslår Näslund och Berglund att Örnsköldsvikspolitikerna måste fundera kring att avgiftsbelägga tunneln. Vill då påminna om att den frågan prövades då på förslag av Dan Olsson (C) men det blev nej på nationell nivå. Att avgiftsbelägga en del av E4 är ju ingen lokal fråga och inget som lokala politiker avgör.

Låt oss nu alla samarbeta för att E4 tunneln ska byggas i stället för att komma med dumma och felaktiga personangrepp. Framtidens Örnsköldsvik bygger vi tillsammans.

Elvy Söderström (S)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel