Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Det är av största vikt att flaskhalsen genom Örnsköldsvik byggs bort

ÖA:s politiska redaktör Tomas Izaias Englund (lib.) har visat hur okunnig han är om de stora strukturella frågorna i Sverige. I sin krönika i fredags raljerar han över den stora uppslutning som nu finns i landet kring en E4-tunnel genom Örnsköldsvik. Han skriver att det är en ”synnerligen underhållande intervju med Elvy Söderström i ortstidningen där hon säger att nära tre fjärdedelar av Sverige har sagt ja till en E4-tunnel genom Åsberget”. Han tycker att det är ett ”fräckroligt utspel”. Han blottar än mer sin stora okunnighet genom att fundera över hur det skulle röstas om ett miljöproblem i Örnsköldsvik ställs mot Northvolts jättesatsning i Skellefteå.

Sanningen är att sju regioner i Sverige, alla i norr plus Örebro, nu gemensamt beskriver genomfarten i Örnsköldsvik som den viktigaste vägfrågan i Sverige. Och det är naturligtvis inte miljön i Örnsköldsvik som är det viktigaste utan infrastrukturen i Sverige. För Northvolt, Boliden och SSAB och alla andra stora tunga industrier i norr och söder är det av största vikt att flaskhalsen genom Örnsköldsvik byggs bort. Även om det är önskvärt att så mycket som möjligt går på järnväg och båt finns det fortfarande varor in och ut där lastbil bedöms som det lämpligaste. Dessutom är E4-an genom Örnsköldsvik av största vikt för varuförsörjningen till Nordnorge.

Sara Lidman skriver i sitt stora järnbaneepos att man redan på 1800-talet inte tiggde om allmosor till norra Sverige utan erbjöd norra Sveriges rikedomar till hela landet genom utbyggnad av järnbanan. Samma argument användes i lobbyarbetet för att få Botniabanan byggd. Med seriös samverkan mellan partierna finns nu möjlighet att få in E4-tunneln som ett angeläget statligt vägprojekt i den nationella plan som kommer att gälla från 2022.

Sven Lindblom

Svar direkt: Möjligtvis är jag "okunnig", men jag är i alla fall någotsånär läskunnig. Det förutsätter jag också att Sven Lindblom är, då han uppskattar Sara Lidman. Därför rekommenderar jag honom att läsa Trafikverkets något torftigare sakprosa:

Samrådshandlingen från 2015 är bara på 78 sidor (Projektnummer: 83262980). Där framgår det klart och tydligt att tunneln har en försumbar effekt på trafikflödena ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Stefan Engdahls, verksamhetsområdeschef för Trafikverket/VO Planering, beslut från 15 februari förra året klargör ytterligare skälen bakom tunnelbygget på endast tre sidor text- (TRV2014/73947)

Redan i dag passerar uppemot 22 000 fordon per dygn centrala Örnsköldsvik. Åtgärden syftar till att förbättra luftkvaliteten och trafiksäkerheten i staden.

Tomas Izaias Englund, politisk redaktör (lib.) för Örnsköldsviks Allehanda.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel