Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: De nya hastighetssänkningarna i Örnsköldsvik blev inte optimala – flera 40-skyltar skapar irritation

Annons

Jag tycker att den allmänna sänkningen till 40 km/h i tät bebyggelse är riktig, även om det tar tid att vänja sig. Men jag tror inte jag är ensam om att tycka att det är en hel del begränsningar i centralorten som behöver ändras.

Jag är övertygad om att det är viktigt att den relativt låga hastigheten 40 km/h ska gälla bara där det verkligen behövs. Och det är där bebyggelsen är tät, där det är många utfarter och där många oskyddade trafikanter rör sig i gatumiljön. Som det är nu är det få som visar respekt för 40-skyltarna på flera sträckor, och det skapar irritation och dålig trafikrytm, som i sig är en säkerhetsrisk.

Här är exempel på vägar i Själevad som nu har 40, som jag tycker bör ändras, allt i syfte att få en ökad respekt för 40-skyltarna (mitt förslag på hastighet inom parentes):

• Gottnevägen längs Mycklingtjärnen (60). Marginellt med gång- och cykeltrafik, bra sikt och endast en utfart.

• Mycklingsvägen längs Mycklingtjärnen (50). Med gång- och cykelbana och bebyggelse på bara en och samma sida är vägen relativt säker.

• Översjälavägen från Nordhemsvägen via Översjäla till avsmalnandet på Åsvägen i Ås (50). Med gång- och cykelbana och bebyggelse på bara en sida är vägen relativt säker

• Målevägen från Översjälavägen (60). Passerande gång- och cykeltrafik är måttlig och sikten god

• Prästsundsvägen från Hampnäsvägen till E4 (50)

• Brogatan från Prästsundsvägen till och med E4-påfarten (50 och därefter 60).

30-begränsning där många skolbarn rör sig är förstås viktigt, men tiden bör begränsas till vardagar och gälla 7-17, och vara lika vid alla skolor i kommunen.

Det är också viktigt att 30-sträckorna begränsas till den sträcka som är särskilt motiverad, gärna med fysisk ombyggnad så att det blir väl synligt. På Hampnäsvägen vid Fjärdvägen är det övergångsstället som är viktigt och inte ett par hundra meter av Hampnäsvägen.

40-sträckan vid Broskolan bör ges samma tidsbegränsning som vid övriga skolor och sträckan bör kunna begränsas till ett av övergångsställena, gärna med fysisk ombyggnad.

Vid Själevadsskolan bör 30-sträckan däremot förlängas mot väster och inkludera övergångsstället och korsningen med Prästsundsvägen. Då kanske fler som kommer från bron hinner upptäcka 30-skylten.

Jag är tacksam om ansvarig förvaltning kan redovisa hur ni ser på mina förslag till ändringar.

Tommy Dickens

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel