Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Dags att reagera Skärpe- och Kroksta/Gullängetbor!

Vi läser och tar del av rapporteringen om en bildningsförvaltning i kris. Det är inte bara ett sparbeting på cirka 50 miljoner, det är dessutom akut lokalbrist i de centrala skolområdena.

Ambitionen är därför att trycka in fler elever i redan trånga och slitna lokaler. Raskt och beslutsamt fattas detta beslut. Sen visar det sig att det inte samverkats kring det beslut som tagits. Det måste med andra ord bli omtag.

Det är hög tid att reagera för er som bor i upptagningsområdet för Änget- och Skärpeskolan!

Vad är då planerna för kommunens största grundskola?

I linje med förslagen i den skollokalsutredning som är gjord planeras en ändring av stadieindelningen på Änget- och Skärpeskolan. Skärpeskolan ska från hösten 2021 ta emot alla barn från förskoleklass till åk 2 i hela upptagningsområdet. För att detta ska bli genomförbart så halveras antalet förskoleplatser på Skärpe förskola och särskolan flyttas till Ängetskolan (enligt tidigare beslut) som då blir en åk 3–9-skola med samlad särskola.

Det som får oss utbildade, legitimerade lärare att reagera är att vi ingenstans kan hitta någon pedagogisk motivering för denna omorganisation. Tvärtom går detta sätt att organisera en grundskola stick i stäv med timplaner, läroplaner och lärarutbildningar.

I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet arbetar vi med kunskapskrav för åk 3, 6 och 9. I dessa årskurser är det också nationella prov. Att byta skola och eventuellt lärare inför åk 3 går av den anledningen inte att motivera ur ett elevperspektiv. Ser vi till lärarbehörigheter så utbildar sig dagens lärarstudenter till grundlärare i åk F-3 eller åk 4-6. Det är också svårt att se hur fritidsorganisationen skulle se ut med det elevunderlag som åk 3-6 ger.

Vi menar att denna organisatoriska nödlösning inte på något vis är förankrad i en pedagogisk ambition och tanke, utan enbart tar hänsyn till den lokalbrist som åratal av undermålig strategisk lokalplanering har skapat.

Ni får bakläxa av oss i den här frågan, politiker och tjänstemän inom bildningsförvaltningen! Det är dags att tänka ett varv till och då ger vi er i uppdrag att även ta med såväl det pedagogiska perspektivet som medborgarnyttan.

Vi erbjuder oss att följa med politiker och tjänstemän på en guidad tur för att visa hur hämta och lämna-situationen för en trebarnsfamilj utan bil skulle bli, om man bor på till exempel Rundvägen i början av Gullänget. Låt oss säga att familjen har ett barn i förskoleålder som ska lämnas på förskolan Skogsgläntan, ett barn i årskurs ett som då ska lämnas på Skärpeskolan och ett barn i årskurs tre som ska lämnas på Ängetskolan.

Det finns en hel del att utvärdera gällande ”medborgarnytta”, ”attraktiv skolkommun” och ”barn- och konsekvensanalys”. Vi ger er beslutsfattare en utmaning att provlämna barn enligt det vi beskrev ovan. Vårt förslag är att ni promenerar, cyklar eller tar bussen. Vi önskar en återkoppling kring era pedagogiska tankar samt hur det gick med utmaningen.

Lärare, förskollärare, fritidslärare och övrig pedagogisk personal på Ängetskolan F-3, Skärpeskolan F-3 och Skärpeskolans förskola

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel