Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Bländande reklambilder av Härnösands nya hotell vilseleder läsarna

 
Hotellplanerna på Kanaludden i Härnösand
Visa alla artiklar

Vad kul att Härnösand får ett nytt hotell och vad bra att hotellet har en genuint lokal förankring.

Frågan om hotellets utformning kvarstår emellertid. Nedslående nog kantas tidningens aktuella artiklar om hotellsatsningen av en bild föreställande ett övernaturligt självlysande torn mot en dramatisk kvällshimmel. Det ter sig uppenbart att det planerade höghushotellet inte kommer kunna se ut så i dagsljus, och inte heller kvällstid om annat än att betraktaren kisar eller är gravt berusad.

Att byggherren Hernö Gin gärna visar upp en bländande reklambild säger sig självt, men tidningen ska däremot hålla sig till de pressetiska regler som stipulerar att bilder, inklusive grafiska illustrationer, inte ska vilseleda läsarna. Vill Hernö Gin cirkulera reklammaterial kan ju förslagsvis tidningen ta betalt för detta och i så fall naturligtvis tydligt markera att det rör sig om just reklam.

Arkitektbyrån ansvariga för reklambilden är till dags dato oförmögna, eller ovilliga, att presentera en verklighetsförankrad illustration, och det är då upp till tidningen att tillhandahålla läsarna med en mer realistisk bild. Att tidningen kanske inte förfogar över resurserna som krävs för detta är förståeligt, men varför ser då inte tidningen till att publicera foton på i närtid uppförda höghushotell? En lämplig kandidat är det 2013 invigna Elite Plaza i Örnsköldsvik.

Slutligen ska tilläggas att det ligger i Härnösands bästa att en så viktig och sällsynt händelse som tillkomsten av en ny märkesbyggnad föregås av en öppen och saklig debatt samt att denna debatt inte överröstas av ett okritiskt ja-sägande. Få byggnader är så viktiga för en stads särprägel och attraktivitet som ett stort hotell. Det vore en missad chans om det nya hotellet bara blev en karg klump av glas och betong enkom ämnat till korttidsförvaring av konferensgäster och turister med blickarna fästa på något annat.

Låt även hotellet i sig bli en destination. Ta inspiration av och samspela med de vackra hus som, tack och lov, fortfarande finns i Härnösand. Släng den förlegade och bakåtsträvande 60-talsbrutalismen på historiens skräphög och bygg tidlöst vackert!

SNM

■ SVAR DIREKT:

Tack för dina tankar om bildval. Du har rätt i att bilderna som nu sprids från arkitektbyråer och hotellägare har ett tydligt syfte – att visa det blivande hotellet i så god dager som möjligt. Du har rätt i att det kan vara problematisk att publicera sådana bilder. I vissa fall väljer vi bort den typen av bilder.

Det har också sina nackdelar att inte publicera några illustrationer alls – då minskas ju allmänhetens möjlighet till insyn helt. Därför tycker jag i det här fallet att det är rimligt att publicera de bilder som finns, även om de skapats av en aktör med ett syfte.

Att istället publicera bilder från ett annat hotell i en annan stad till nyhetsartiklarna tycker jag inte är något alternativ, men bjuder ändå på en sådan från Örnsköldsvik här på insändarplats.

Oskar Nord, chefredaktör Tidningen Ångermanland & Allehanda.se

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel