Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Bedrövligt när väg 331 görs om – hjulspår på flera centimeter

Som boende i Östergraninge längs väg 331 frågar jag mig om inte Trafikverket utövar någon kontroll av jobb som deras entreprenörer utför.

I början av juli månad utförde en entreprenör ett jobb där vägbanan fick ett nytt slitlager pålagt. Som lekman är jag kanske inte insatt i uppgifterna som skulle utföras. Men mina förväntningar är att se en ny vägbana som får nytt slitlager pålagt där körfälten är plana och lite doserade för att regnvattnet skall rinna av. Detta för att förhindra vattenplaning och förbättra trafiksäkerheten. Men ack vad jag bedrog mig.

Nu har det regnat några dagar och vägbanan ser bedrövlig ut. Det grova slitlagret har lossnat på vissa ställen och hjulspåren är två vattenfyllda rännor där höger hjulspår har ett vattendjup på flera centimeter.

Frågan blir: Är det så det ska se ut efter utfört arbete? Kontrollerar inte Trafikverket slutresultatet och kan detta arbete godkännas? För mig som lekman förefaller detta inte helt ok!

Sven-Olof

■ SVAR DIREKT:

2018 fick vägen en ny beläggning. För att förlänga hållbarheten har vägen nu efter två år fått en ny ytbehandling. Ytbehandling är ett tunt slitlager som ger ett tätande ytskikt på vägen och en yta som tål slitage från trafiken. När man gör en ytbehandling sprider man ut bindemedel över vägen. Sedan sprider man ut stenmaterial som täcker bindemedlet och slutligen vältar man ytan för att stenarna ska fastna och hamna rätt. De stenar som inte fastnat sopas senare bort. Tyvärr medför metoden stor risk för stenskott när beläggningen utförs och vägen behöver sopas flera gånger under cirka två veckor efter utförandet. Därför varnar vi med skyltar och sänker hastigheten på sträckan till 50 km/h.

En nylagd ytbehandling har en ganska skrovlig och vass yta den första tiden och kan upplevas som extra ”bullrig”. Efter något år har dock stenarna på ytan slipats och jämnats till av trafiken så att både skrovlighet och buller återgått till normal nivåer. Ytbehandling används normalt på det mindre vägnätet med lite trafik men kan i vissa fall användas även på större vägar.

Vägen kommer att besiktigas. Finns det brister i utfört arbete kommer åtgärder att sättas in.

Beisi Sundin, presskommunikatör, Trafikverket

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel