INSÄNDARE: BB-ockupationen: Öppet brev till Elisabet Lassen (S) – vi är många som förväntar oss mod och respekt för väljarna

Artikel 120 av 122
Ockupationen av BB i Sollefteå
Visa alla artiklar

Den 30/1 2020 har BB-ockupationen pågått 3 år sedan Socialdemokraterna inte hållit sina vallöften vid valen 2014 då de lovade att behålla tre fullvärdiga akutsjukhus i Västernorrland.

I valet 2018 tappade Socialdemokraterna majoriteten i Landstinget, numera Regionen. För att behålla makten gick man då ihop med Moderaterna och Liberalerna. Nu nu ska tydligen partipiskan vina så hårt att S-politiker inte får ge uttryck för någon annan uppfattning än S+M+L-gruppen - en form av diktatur - oavsett hur den stämmer med egen övertygelse, grundläggande S-ideologi eller uppdraget från de väljare som givit sina röster på en politiker de trodde de kunde lita på.

Nu är vi många som förväntar oss att Elisabet Lassen (S), tidigare stark försvarare för glesbygden, Ådalen, och Sollefteå sjukhus, visar konsekvens, moraliskt mod, demokratiska värderingar och respekt för sina väljare.

Hon har vid ett tillfälle uppmanat Landstinget: Gör om och gör rätt. Tänk Elisabet, om du skulle gå emot dina partikamrater och rösta för akut kirurgi vid Sollefteå sjukhus.

Då kommer du att ses som en konsekvent, pålitlig och rakryggad politiker som vågade gå emot partipiskan för att rädda Sollefteå Sjukhus, värna om din hembygd och hålla fast vid ditt partis värderingar om solidaritet och respekt för svaga och utsatta.

Röstar du med dina partiföreträdare från bypolitikens Sundsvallsfalang så hamnar du i en hög med socialdemokrater som går på moderaternas linje för ännu mera centralisering och med det övergripande utvecklingsansvaret för regionen på sophögen.

Barbro Mikaelsson, BB-ockupant

Har du något att säga?