Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Är vi så illa däran som Nisse Simonson menar?

Annons

Under rubriken “Därför mår vi så dåligt fast vi har det så bra” refererar, snarare än recenserar, Katarina Östholm Nisse Simonsons senaste bok. Som varande läkare har Simonson ställt en diagnos, gett en förklaring till varför vi insjuknat och skrivit ut ett recept på hur vi ska tillfriskna.

Begränsat utrymme, och det faktum att jag inte läst Simonsons bok, gör att jag här bara ska reflektera något över författarens utgångspunkt: Svensken har det bra, men mår dåligt.

I en tid präglad av “fake news” och “alternativa fakta” är det rimligt att ställa frågan: Är vi så illa däran som Simonson hävdar?

Så här säger Folkhälsomyndigheten i sin årsrapport för 2019: “Folkhälsan i Sverige är i ett internationellt perspektiv fortsatt god och för stora delar av befolkningen utvecklas hälsan positivt.”

Så här inleder Forskning & Framsteg 2018-06-01 en artikel under rubriken “Så blir du lycklig”: “I 2018 års upplaga av World happiness report ligger de nordiska länderna i topp vad gäller lycka.”

Under rubriken “Vår ensamhet är en myt”, i Forskning & Framsteg 2016-02-19, skriver artikelförfattaren bland annat så här: “SOM-institutet vid Göteborgs universitet har också data i frågan. Där rapporterar nästan 5 procent av svenskarna ensamhetskänslor, vilket är mycket lågt i en europeisk jämförelse, där många länder ligger på runt 10 procent.”

För tydlighetens skull vill jag understryka att det, naturligtvis, ändå finns många människor i Sverige som är sjuka, ensamma och mår dåligt.

Så varför måla upp en så dyster, och uppenbarligen falsk, bild av svenskarnas livssituation? I många fall brukar det handla om att svartmålningar i grunden har politiska orsaker. När det gäller Simonson tror jag snarare den dystra bakgrundsbilden handlar om att sälja in ett budskap och en produkt (böcker). Budskapet, som vi hört så många gånger förut, lyder, ungefär: Om livet känns tungt - tänk nytt, tänk annorlunda, och ditt liv ska slå in på en ny, lyckligare, framgångsrikare och hälsosammare väg.

Även om vi under ett antal decennier närmast bombarderats med tankefigurer liknande Simonsons, idag ofta legitimerad med hjärnforskningens senaste rön, känns budskapet föga övertygande. Kanske löser det problemen för några av oss som individer, men för att angripa samhällsproblem, politiska problem, tror jag däremot att Simonsons metoder är tämligen verkningslösa. För att inte säga kontraproduktiva.

Roger Jacobsson, folkhögskolelärare Sollefteå

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel