Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändardiskussion om laddning och räckvidd: "Elbilar fungerar utmärkt i flera länder"

/

Annons

Roligt att du tycker att jag är påläst och kunnig när det gäller elbilar, Ola. Jag tycker att det är positivt att du har testat så många elbilar, jag hoppas att du fortsätter med det.

Däremot tycker jag att det var synd att du bytte samtalsämne. Vi pratade om miljö, inte räckvidd eller skattesubventioner. Men ok, jag bemöter dessa argument också.

De räckviddsproblem som funnits med elbilar har Tesla redan löst med stora batterier och ladd-infrastruktur, men Teslas bilmodeller som finns i dag är för dyra för vanligt folk.

Tesla, Nissan och Opel släpper mycket snart nya bilmodeller som ser bra ut, har vettiga priser och vettig räckvidd. Men då hittar du säkert något annat att gnälla på. Som sagt, elbilar fungerar utmärkt i Norge, Sverige och många andra länder redan i dag.

■■ För fler insändare, klicka här.

Möjlighet till laddning hemma och på jobbet är inte något negativt, som du vill framställa det till. Det är en av de stora fördelarna när det kommer till elbilar, 90 procent av alla elbilar laddas i dagsläget hemma.

Man har alltid en fulladdad bil varje morgon och slipper åka till macken med jämna mellanrum. En vinst för vardagen med andra ord.

Att prata om att det krävs skattesubventioner för elbilar visar på okunskap.

En studie som Internationella valutafonden, IMF, har gjort visade att fossilföretag runt om i världen skattesubventionerades direkt och indirekt med 5,3 triljoner dollar år 2015. Bland annat på grund av miljöförstöringen som de slipper bekosta.

Det är mer pengar än vad alla regeringar i hela världen spenderar på sjukvård. Tänk om elbilar fick lika mycket skattesubventioner?

Johannes Brorsson

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Svar Direkt:

Det här är min slutkommentar till dig, Johannes. Räckvidd handlar med dagens teknik om hur stor mängd energi det går att bygga in i ett batteri. Ju längre räckvidd, desto dyrare blir bilen i inköp. Den blir också tyngre med försämrade vägegenskaper och högre däckslitage som följd.

Branschens räckvidd har tagits fram i laboratorietester inomhus – fjärran från våra vägar. Ute på vägen upptäcker man snabbt att den uppgivna räckvidden inte alls stämmer. Min erfarenhet är att den kan halveras när det blir minusgrader.

I dag är elbilen beroende av laddning hemma och på jobbet och är därmed i dagsläget inget alternativ för den stora gruppen med normal hushållsekonomi. Dessutom är elbilssubventionerna missriktade, eftersom de framförallt gynnar rika individer som har råd att köra elbil som andrabil.

Ola Thelberg

Redaktör Trafik och motor

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons