Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ingen godstrafik på Botniabanan

Det blir ingen godstrafik på Ådals- och Botniabanan. Den största godsentreprenören klarar helt enkelt inte av att köra sina lok på den nya banan.

– Vi skulle behöva bygga om loken och det finns det ingen lönsamhet i, säger Pelle Andersson vid Green Cargo.

I dag är säkerhetssystemet ATC dominerande på svensk järnväg. Men på Botniabanan och Ådalsbanan kommer man att satsa på ett europeiskt, mer utvecklat standardsystem. Det nya systemet är data- och satellitstyrt och kommer att ge mer information till lokföraren. Problemet är att det kostar pengar att anpassa loken till det nya moderna systemet som på sikt kommer att bli standard i Europa.

För Greens Cargos del blir det dyrt att anpassa loken. Företagets 358 lok skulle kosta över 500 miljoner kronor att bygga om.

– Som det ser ut nu så får detta vänta tills det nya säkerhetssystemet införs på stambanan. Vi kommer inte att ta den investeringen. Det är inte lönsamt. Vi har absolut inget emot Botniabanan, men vi har inte möjlighet att anpassa våra lok efter de nya kraven, säger Pelle Andersson, ansvarig för framtidsinfrastrukturfrågor vid Green Cargo.

Green Cargo har framfört kritik till Järnvägsstyrelsen och Trafikverket angående de dyra teknikkostnaderna.

– Stoppet gäller nu. Skulle det hända något, till exempel att vi skulle få bidrag för att bygga om våra lok, skulle det vara en helt annan situation.

Förutom de ekonomiska argumenten finns det också ett annat argument för att man inte vill gå över till den nya säkerhetstekniken.

– Det handlar om driftssäkerheten. Vad jag förstår fungerar inte systemet ännu, säger Pelle Andersson.