Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Industrielever får jobb

Eleverna på Ådalsskolans industriprogram har varit framgångsrika på sina praktikplatser. Uppskattningen från företagen har lett till sommarjobb.

Annons

Det senaste läsåret har industriprogrammet förändrats så att utbildningen i större omfattning än tidigare förlagts till företag.

I årskurs 1 har eleverna genomfört företagsförlagd utbildning, FFU, på Nordhydraulic och Gerdins. Fem av sex elever har redan klart med sommarjobb på Nordhydraulic. Den sjätte skulle ha också ha fått jobb om det inte varit för att han hade bott långt från arbetsplatsen.

I årskurs 2 har eleverna haft arbetsplatsförlagt lärande, APL, på olika industrier. Genom att jobba efter företagens jämfört med skolan längre arbetstider har eleverna slutfört sin utbildning i god tid innan terminsslutet. De har därför möjlighet att påbörja sommarjobb tidigare.

– Det här visar att detta är en utbildning som leder till jobb, säger Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan.

Skillnaden mellan FFU och APL är att vid APL får eleverna stå mer på egna ben ute på företagen. Lärarna finns inte med dagligen ute på företagen som under FFU.

– Men vi träffar dem två gånger i veckan på skolan, berättar P-G Öberg, skolvärd och instruktör och tillsammans med läraren Göran Freed ansvarig för industrieleverna undervisning.

För mer nyheter om Kramfors, klicka här – och följ Allehanda.se Kramfors på Facebook.

Förändringar på skolan fortsätter, med syfte att anpassa utbildningen till behoven hos det lokala näringslivet.

– Från och med i höst kommer inte längre någon utbildning att bedrivas vid maskinparken i industriprogrammets verkstadslokaler, allt det praktiska förläggs till företagen, säger P-G Öberg.

Nyligen blev det klart att skolan fått 860 000 kronor inom ramen för statsbidraget "Främja lärling". Bidraget ska användas för att anpassa lokalerna på företag där eleverna gör sin praktik. Det handlar om industriprogrammet, men även barn- och fritidsprogrammet.

Bara för några dagar sedan fick dessutom industriprogrammet besked om bidrag på drygt 23 000 kronor per elev som ska komma de företagen där eleverna praktiserat till del.

– Men det som är fantastiskt roligt är att företagen var med på att samarbeta med skolan redan innan det var klart med bidragen, säger Peyman Vahedi.

Eleverna tycker att Ådalsskolans nya upplägg fungerar bra och är nöjda med den nära kopplingen till näringslivet.

– Utbildningen har blivit bredare. Här på Nordhydraulic har vi till exempel fått jobba med montering, något vi inte har kunnat göra på skolan, säger Simon Söderholm som går första årskursen på Industriprogrammet.

Läs också: Effektiv jobbmatchning på Ådalsskolan

Annons