Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Indiefestivalen som skapar stjärnor

Annons

Indiefilmens årliga höjdpunkt Sundance firar 30 år och fortsätter locka tiotusentals människor till ett vintrigt Utah. Festivalen drar till sig allt fler storstjärnor men det finns fortfarande plats för det smala.

Hey Bret, we love you!

Trion som tillfälligt lämnat baren för att röka en cigarett ser genast att det är Bret McKenzie från tv-serien "Flight of the conchords" som går förbi på trottoaren.

Klockan är strax före fem på eftermiddagen och det är redan full fart på uteställena på Main Street.

Stora namn från filmvärlden

Filmfestivalen Sundance har för 30:e gången övertagit skidorten Park City i den amerikanska delstaten Utah.

Nio biografer visar film, vissa upp emot 20 timmar per dag, i tio dagar.

Utöver filmerna finns mängder av fester att gå på - men det gäller oftast att stå på rätt lista. Det kryllar numera av stora namn från filmvärlden på Sundance.

I år syntes Keira Knightley på röda mattan men också nyare namn som Aubrey Plaza och Brit Marling. Även stjärnor som inte har någon film att göra PR för visar sig gärna på festivalen. I år dök till exempel Lindsay Lohan upp för att berätta att hon ska börja spela in en ny film i mars.

Hajpade filmer

Sundance började som en idé av filmstjärnan Robert Redford och startades som en minifestival med 13 anställda. Nu tar sig tiotusentals besökare varje år hit för att vara först med att se de independentfilmer som alla kommer att prata om under året.

Det var på Sundancefestivalen för två år sedan som Malik Bendjellouls till synes smala dokumentär "Searching for Sugar Man" "slog igenom" i filmbranschens medvetande och sedan gick hela vägen till att vinna en Oscar ett drygt år senare.

Festivalens popularitet och den snabba hajpen av vissa filmer gör att kan vara svårt att få biljetter till allt man vill se.

Jag kommer att stå vid biljettluckan klockan åtta i morgon bitti, säger Daretia Hawkins från Washington, som passar på att kombinera skidåkning och film under sina tre dagar i Park City.

Norrmannen Jørgen Stangeby-Larsen är på Sundancefestivalen för första gången.

Det är skön stämning. Avslappnat. Kanske lite mer folk än jag hade väntat mig, säger han.

Nätverka

Han är produktionsdesigner för norska "Blind", en av de tävlande filmerna i utländskt drama-kategorin. "Blind" har fått ett varmt mottagande, bland annat en fin recension i filmtidskriften Variety.

Det är en viktig festival att synas på för en smal, norsk film. Och det är även en plats för filmarbetare att nätverka på, säger Jørgen Stangeby-Larsen.

Glad, men trött efter några dagars festande, är han på väg till det första mötet med den amerikanska filmagent som kontaktade honom efter att ha sett Blind. De amerikanska rättigheterna till filmen såldes också kort efter premiärvisningen.

Iransk vampyrvästern

Paul Cohen, väletablerad amerikansk filmdistributör, besökte festivalen första gången startåret 1985. Mycket har förändrats sedan dess, säger han.

Sundancefestivalen har allt mer blivit en marknadsplats. Filmer auktioneras ut timmarna efter att de visats för första gången.

Den nya stjärnglansen och kommersen betyder dock inte att det inte längre finns plats för det experimentella och smala. Bland årets 186 filmer finns bland annat en iransk vampyr-western, en dokumentär om ett dinosaurieskelett och en kortfilm om Zambias rymdprogram.

Mer läsning

Annons