Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ilska bland Norwegians piloter

Annons

Flygbolaget Norwegians norska fack har varslat om strejk i protest mot nya anställningsförhållanden. Även trafiken i Sverige kan påverkas om strejken bryter ut.

Piloterna inom Norwegian är upprörda över en föreslagen omorganisation som innebär att de ska vara anställda av så kallade resursbolag i stället för direkt av Norwegian, rapporterar Ekot.

Norska facket har varslat om strejk från den 4 november i protest mot förändringarna. Facket anser att piloter anställda vid resursbolagen, som i praktiken ska fungera som bemanningsföretag, kommer att konkurrera med varandra.

Facket har även medlemmar som arbetar i Sverige. Det innebär att Norwegians trafik i Sverige också påverkas av en eventuell strejk, uppger Martin Lindgren, vice ordförande i Svensk Pilotförening, för TT.

Svensk Pilotförening har 43 Norwegian-piloter som medlemmar, men dessa har ännu inte bestämt sig för hur de ska agera.

Vi är just nu i processen med att avgöra huruvida vi ska varsla om konflikt eller inte, säger Martin Lindgren.

Enligt Norwegians informationschef Charlotte Holmberg Jacobsson har piloterna fått ett erbjudande om fast anställning i det nya resursbolaget "med nuvarande löne- och arbetsvillkor". Etableringen av en ny struktur har att göra med att Norwegian växer kraftigt, och "organisationen behöver moderniseras och anpassas till detta", skriver hon i en kommentar. För att Norwegian ska kunna flyga dit man vill upprättas ett EU-driftsbolag som säkerställer nödvändiga trafikrättigheter för att flyga ut från Europa.

Norwegian hoppas kunna undvika den strejk som utlysts nästa vecka, och vill inte säga något om effekterna om strejken skulle blir av.

"Det är för tidigt att säga och vi hoppas att vi kommer att komma överens", skriver Holmberg Jacobsson.

Det Norwegian nu vill göra, alltså att föra över sina piloter till bemanningsföretag, är något som konkurrenten Ryanair började med redan 2006, enligt Lindgren. I dag är majoriteten Ryanair-piloter egenföretagare snarare än anställda.

I andra delar av Europa gäller inte heller samma villkor som i Skandinavien, påpekar Martin Lindgren.

Mer läsning

Annons