Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hausse för sinnlig livsnjutare

Annons

En medelålders kvinna tar sig en ung älskare i silkespyjamas. Den franska författaren Colette återupptäcks av både Dramaten och Göteborgs stadsteater, vars förställningar till och med utgår från samma roman, "Chéri".

Är det dags för en hausse för författaren som någon gång kring 1910 visade bröstet och kysste sin älskarinna på den parisiska varietéscenen? Man anar någon form av samband, eller tidstecken, när Dramaten har premiär på "Chéri" samtidigt som Göteborgs stadsteater spelar Pamela Jaskoviaks helt nyskrivna parafras.

"Colettes dagbok" handlar om 49-åriga Marianne som börjar dejta en tråkig läkare bara för att bli passionerat förälskad i hans son, den 16-årige Olle.

Hon drabbas av en vansinnig åtrå, han öppnar upp alla hennes känslor så där som passionen kan göra, nästan som en sinnessjukdom. Hon känner hunger på livet, berättar Pamela Jaskoviak.

Hippolytos blev Olle

Hennes Olle är namngiven utifrån Hippolytos, ynglingen i Euripides grekiska tragedi på samma tema. Colette däremot utgick förmodligen mer från sig själv. Som 49-åring hade hon ett flerårigt förhållande med sin styvson vilket resulterade i hennes mest kända roman, "Chéri".

När Jaskoviak hyllar Colette i sin pjäs är det framför allt för hennes sinnlighet. Den levandegjorda Marianne hänger sig bland annat åt Colettes poetiskt skrivna recept som Jaskoviak, med förlagets tillstånd, lyft in i sin pjäs.

Jag gillar Colette för att hon var så bejakade, av sina känslor och av sin lust. Hon älskade vem hon ville. Och hon kunde njuta av mat och vin. Vår tid är så anorektisk, man ska känna sig skyldig när man njutit för mycket, det här något härligt med människor som inte gör det.

Dramatenregissören Jenny Andreasson talar om författare som skildrar vår samtida åldersnoja och fåfänga parad med genuin dödsångest.

Hon är intelligent. Jag tycker verkligen hon förtjänar ett nytt genombrott.

Mer läsning

Annons