Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu börjar ombyggnationen av Härnösands resecentrum

/
  • Staffan Gilliusson är kommunens projektledare för ombyggnationen av resecentrum.

Nu är alla beslut fattade och snart förvandlas Härnösands resecentrum till en byggarbetsplats igen.

– Den här gången ska det bli en riktigt bra lösning, säger Staffan Gilliusson, projektledare på Härnösands kommun.

Annons

Vid kommunfullmäktiges sammanträde i måndags togs det sista beslutet.

Härnösand ska nu få ett av Norrlands finaste resecentrum, är det tänkt.

Under tisdagen startade arbetet som kommer att pågå till juni nästa år. Men redan i mars nästa år ska bussarna börja använda åtta nya och trafiksäkra dockningsstationer och en ny inglasad väntsal hopbyggd med det 120-åriga stationshuset.

I framtiden ska tågpassagerarna kunna kliva av på perrongen och gå direkt in till den vindskyddade dockningsstationen under tak.

Under byggtiden kommer den nuvarande busstationen flyttas till resandeparkeringen norr om stationshuset. Parkeringsytan framför stationshuset stängs av och ska ge plats för byggbaracker.

– Det blir en utmaning att lösa busstrafiken som ska pågå som förut enligt tidtabell. Vi gör nu en provisorisk busstation som blir en kopia av den gamla så att resenärerna ska kunna känna igen sig när man kliver på bussen, berättar Staffan Gilliusson.

Det innebär att Svensk markservice tvingas flytta ett antal nyplanterade träd för att bereda plats för bussar och resenärer samt besökare till Frasses restaurang under byggtiden.

– Vi får räkna med att det blir rörigt. Men när allt blir klart får vi ett resecentrum som kan mäta sig med övriga stationer längs Ådalsbanan och Botniabanan.

Kostnaden för satsningen är beräknad till mellan 30 och 35 miljoner, Tillväxtverket går in med ungefär motsvarar halva kostanden och kommunen har reserverat pengar i sin budget och har nyligen beslutat om ett tilläggsanslag för att klara finansieringen.

Staffan Gilliusson är handplockad och kommer närmast från Trafikverket. Tidigare har han byggt vägar och broar, bland annat Högakustenbron och riksvägen mellan Falun och Borlänge där han fungerade som projektledare.

Han var alltså inte med och fattade beslutet om det nuvarande resecentrum som nu byggs om efter bara tre år och han lägger ingen värdering i tidigare fattade beslut.

– Nu gäller det att se framåt. Vi har haft tid att studera andra resecentrum och har tagit med oss värdefulla erfarenheter därifrån, säger han.,

Annons