Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För dyrt köra gods på Botniabanan

/

Trots landets modernaste teknik används nästan inte Botniabanan och Ådalsbanan för godstrafik. Detta eftersom det kostar allt för mycket pengar att uppgradera alla lok med det nya säkerhetssystemet ERTMS.

Annons

– Jag vet inte vad som är lösningen. Men något måste göras, säger Christel Wiman, vd för Tågoperatörerna, där landets samtliga tågoperatörer finns med.

Det finns idéer bland hennes medlemmar om att byta det gamla säkerhetssystemet ATC på sträckan Timrå–Umeå som nu är försedd med det moderna säkerhetssystemet ERTMS.

– Men enligt de uppgifterna om vi har fått går det inte att ha båda systemen i gång samtidigt, säger Christel Wiman.

Hon vill till skillnad från vissa medlemmar, inte plocka ned det nuvarande moderna systemet.

– Det skulle vara en allt för stor kapitalförstöring. Men jag har inte någon lösning på detta. Men något bör göras.

Ådalsbanan/ Botniabanan är tillsammans med Västerdalsbanan ensamma om det nya internationella säkerhetssystemet.

– Det skulle installeras även på Östra stambanan. Men den installationen har skjutits upp, säger hon.

Hittills finns ett mycket begränsat intresse för att köra godstrafik på Ådalsbanan/Botniabanan.

– Det finns ingen genomgående godstrafik men däremot kör man naturligtvis varor till och från, säger hon.

Några lok har konverterats för att kunna använda ERMTS, något som kostar miljonbelopp per lok. Och för en stor operatör med många lok har svårt att kunna vara optimala om inte alla lok är konverterade eftersom man då inte kan ha en optimal logistik.

– Ett typgodkännande kostar mellan fyra och åtta miljoner och ett företag kan ju ha lok av flera olika typer. Våra kunder kan inte betala för sådana investeringar, säger Christel Wiman.

Det är, enligt Christel Wiman, oerhört kostsamt att konvertera järnvägsnätet i Sverige till ERTMS.

– Det handlar om investeringar på i storleksordningen 30 miljarder för Sverige och mellan tre och fem miljarder för tågoperatörsbranschen, säger hon.

Hon vill hellre se andra lösningar. Bland annat som att satsa på en del av säkerhetssystemet STM som kan läsa både ERTMS och ATC.

STM, anpassningsmoduler ombord, kan kommunicera med traditionella baliser som finns kvar inom ett land. Den gör att föraren upplever att det är ERTMS fast det i verkligheten är till exempel ATC.

Det finns en STM-anpassning för det svenska ATC-systemet som det är meningen ska användas under en övergångsperiod när vissa sträckor har ERTMS och andra ATC.

Annons