Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hård kritik efter tunnelbanebrand

Annons

Haverikommissionen riktar hård kritik mot säkerhetsrutinerna efter tunnelbanebranden i Rinkeby våren 2005. Trots ett elfel gick strömmen inte att stänga av.

Enligt haverirapporten larmade föraren trafikledningen om branden, men när trafikledningen försökte bryta strömmen gick det inte. Därefter tog det ytterligare fyra minuter innan räddningstjänsten larmades.

Passagerarna upptäckte branden mellan Rissne och Rinkeby efter flera kraftiga smällar från tågets underrede. Vid Rinkeby började lågor slå ut under vagnen och efter en explosion fick elden snabbt fäste i vagnen.

Senare visade det sig att en kontakt inte återställts efter ett arbete i tunneln två veckor tidigare, vilket medförde att trafikledningen inte kunde bryta strömmen och eldsvådan fick ett så våldsamt förlopp.

Efter olyckan fick 12 personer föras till sjukhus med bland annat rökskador.

Haverikommissionen vill nu bland annat att planeringen av räddningsinsatser i tunnelbanan ska ses över, att utrymningsvägar ska skyddas från att fyllas med rök och att det ska finnas alternativa utrymningsvägar.