Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här sker flest mc-olyckor

Antalet motorcyklar i trafik har mer än fördubblats i Västernorrland de senaste tio åren.

Trots detta har antalet döda eller skadade i mc-olyckor i länet minskat.

Det visar en granskning som allehanda.se har gjort.

Nu drar motorcykelsäsongen igång och med det kommer också risken för olyckor. Och just motorcyklister drabbas hårdare än andra trafikanter när det uppstår oväntade trafiksituationer och svåra förhållanden. Men vid en genomgång av samtliga mc-olyckor i Västernorrland de senaste tio åren finns överraskande få sådana omständigheter noterade.

Av de inträffade olyckorna är nästan sex av tio singelolyckor. Dessa kan ibland bero på dåligt omdöme, bristande körteknik eller för hög hastighet. Eller på att man plötsligt måste väja för något.

– Flertalet motorcyklister sköter sig väldigt bra, men det finns en liten klick som utmärker sig och till exempel kör i extrema hastigheter. De är högrisktagare, och de utsätter även sina medtrafikanter för risker, säger Stefan Westerlund vid trafikpolisen i Västernorrland.

I fjol inträffade 22 lindriga och sex svåra mc-olyckor i vårt län. Detta är en minskning från 2011 då totalt 38 mc-olyckor inträffade, varav 15 var allvarliga.

Om man ser till andel olyckor per motorcykel i trafik i Västernorrland låg den siffran på cirka en procent 2003, jämfört med endast cirka 0,35 procent 2012. Alltså en minskning med drygt två tredjedelar.

– Vad minskningen beror på kan jag inte svara på i nuläget. Men oavsett vet vi att motorcykel är ett farligt fordon att framföra, särskilt om man inte gör det med insidan av huvudet, säger Stefan Westerlund.

De senaste tio åren skedde totalt 384 mc-olyckor i länet. De allra flesta olyckorna har skett i dagsljus, vid uppehållsväder och när vägbanan varit torr.

– Mc-klubbarna kan göra mycket. Till exempel är så kallade "avrostningar" jättebra, man blir ju lite ringrostig över vintern. Sen är det viktigt att man visar respekt för varandra i trafiken, följer trafikreglerna och håller hastigheten. Även bilisterna har ett ansvar gentemot motorcyklisterna.

Någon dödsolycka har inte inträffat sedan 2010 i Västernorrland, då en person avled till följd av en mc-olycka. Under åren 2003-2012 har totalt sju dödsolyckor inträffat i vårt län.

Sex av dessa inträffade i dagslus, en i mörker och samtliga när det var uppehållsväder och torr vägbana. Fem av dem inträffade i Sundsvalls kommun, två i Örnsköldsviks kommun.

Fyra av dem var singelolyckor, en var en älgolycka och två var olyckor med andra fordon inblandade. Sex av förarna körde tung mc, en körde lätt.

– Sju dödsolyckor är sju för många. Vad som är viktigt att tänka på som mc-förare är att andra trafikanter ibland kan ha svårt att hinna uppmärksamma en motorcykel, även om man själv tror att man syns, säger Stefan Westerlund.

En del ansvar faller också på väghållarna. Vid 44 av de totalt 384 mc-olyckorna i Västernorrland de senaste tio åren var saker som löst grus, gropar och ojämnheter i vägen en faktor som polisen särskilt noterade.