Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Har den största respekten för engagemanget i Ådalen”

På tidningens ledarsida 19 september uppmärksammades min föreläsning vid Kommunikationsdagarna i Umeå. I ledaren framstår det som att jag beskriver invånarnas engagemang i sjukvårdsfrågor på ett nedsättande sätt. Det var aldrig min avsikt, snarare tvärtom.

I min föreläsning lyfte jag en specifik Facebook-grupp som ett exempel på en del av det förändrade medielandskapet. Vid min föreläsning framhöll jag gruppen som mycket kommunikativ, kompetent och strategisk. Min poäng med föreläsningen var framför allt att vi som landsting och regioner måste bli bättre på att kommunicera och skapa dialog i det nya medielandskapet.

Kommunikationsdagarna är ett tillfälle när kommunikatörer i landsting och regioner vartannat år delar såväl framgångar som utmaningar inom kommunikationsarbetet med varandra. Jag ombads att dela med mig av utmaningar i det nya medielandskap där invånarna nu blivit publicister med större möjlighet att granska, skriva, dela och debattera, vilket i grunden är positivt för demokratin. Målgruppen för föreläsningen var alltså inte makthavare eller beslutsfattare, som det sägs i ledaren, utan kommunikatörer i landsting och regioner.

Det strategiska beslut som beskrivs i ledaren handlar inte på något sätt om att bojkotta dialogen med invånarna i Ådalen. Däremot har landstinget i Västernorrland valt att inte aktivt bemöta alla kommentarer och synpunkter som lyfts i diskussionsgrupper på sociala medier. Jag vill förtydliga att landstingspolitikerna självklart själva väljer hur och när de vill samtala och kommunicera med länets invånare.

Landstingets kommunikation ska speglas av respekt, öppenhet och relevans. Vi arbetar hårt för att säkerställa en god insyn i vår verksamhet. Ett tecken på det är att vårt diarium under föregående år hanterade mer än dubbelt så många ärenden 2016 jämfört med året innan på begäran av journalister och invånare. Det finns ibland en uppfattning om att kommunikation handlar om att missleda, men sanningen är raka motsatsen. Vi ska självklart spegla en så korrekt bild som möjligt av landstingets breda verksamhet.

Om någon tagit sig illa vid av min föreläsning kan jag bara beklaga detta. Min avsikt var endast att berätta om mina erfarenheter kring ett förändrat medielandskap. Det med utgångspunkt från en aktuell fråga som berör och engagerar en stor del av länets befolkning. Deras engagemang har jag den största respekt för.

Lars-Erik Marklund, kommunikationsdirektör för landstinget i Västernorrland

Det här är ett svar på ledaren: Därför oroas kommunikationsdirektören av Sollefteåbor på Facebook