Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

H&M straffas på börsen

Annons

Klädkedjan Hennes & Mauritz redovisar en höjd vinst för sitt fjärde kvartal. Men någon höjd utdelning, som marknaden hoppats på, blir det inte.

Aktien föll raskt.

Som ni säkert känner till har det varit några tuffa år för klädbranschen och 2013 var inget undantag. Med tanke på det tycker vi att vi har gjort ett bra år, säger H & M:s vd Karl-Johan Persson vid en presskonferens.

H & M redovisar en vinst före skatt på 7 337 miljoner kronor för perioden september-november, det fjärde kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2012 gjorde bolaget en vinst på 6 636 miljoner kronor.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 7 610 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Rapporten gjorde aktieägarna besvikna - aktien faller med runt tre procent.

Aktien är utmanande värderad, det är mycket upp till bevis. Planerna ser stabila ut och det är inte en dålig rapport på något vis, säger aktiestrategen Jonas Olavi på Nordea.

Med tanke på att H & M har gjort långsiktiga investeringar under året, bland annat arbetat för att förbättra onlinebutikerna och breddat utbudet i de fysiska butikerna med ett utökat sportsortiment, samtidigt som man har lanserat en ny kedja under året, & Other Stories, tycker Persson att resultatet var starkt.

Omsättningen uppgick till 36 495 miljoner kronor, jämfört med 32 502 miljoner kronor ett år tidigare.

Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna på 9:50 kronor per aktie, vilket är lika mycket som året innan. Förväntningarna låg på 9:58. H&M är ett av de bolag som flest svenskar äger aktier i, och det största bolaget på Stockholmsbörsen.

Bruttomarginalen uppgick under fjärde kvartalet till 60,8 procent, jämfört med 61,6 procent motsvarande period 2012. "Skillnaden i bruttomarginal mellan åren förklaras främst av valutakurseffekter som uppstår i samband med betalningar av koncernens varuflöden samt av årsbokslutseffekter", skriver H&M.

Karl-Johan Persson tror att 2014 kommer att vara "utmanande" på grund av ekonomiska klimatet, men också på grund av den växande konkurrensen i modebranschen.

Vi tror på ett bra och spännande år.

Under 2013 öppnade H & M i snitt en butik om dagen. Koncernen har i nuläget över 3 100 butiker. Expansionstakten väntas fortsätta under 2014, med 375 nya butiker netto. Nya länder blir Australien och Filippinerna.

"Det nya året har startat bra, med en stark försäljning i december och januari. Även om det fortfarande finns makroekonomiska utmaningar på flera av våra marknader ser vi positivt på 2014", skriver Karl-Johan Persson.

"Frankrike öppnas under våren/sommaren 2014 och därefter planeras ytterligare tre stora nya onlinemarknader att öppna senare under året."

I USA har man fått ett starkt tillskott av onlineförsäljningen sedan lanseringen av e-handel där 2013, enligt chefen för investerarrelationer Nils Vinge. Kina kommer att gå förbi Sverige som marknad, kanske i år eller nästa år, och i Kina planerar H & M att öppna 80-90 nya butiker.

Mer läsning

Annons