Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Grattis Dockstabor – bussarna ska fortsätta rulla efter E4 även 2017

Människorna i Docksta har kämpat i många år för sina bussförbindelser – och nu ser man ut att ha fått gehör – igen.
– Det känns bra när politikerna lyssnar, men mindre bra att inte länsstyrelsen bryr sig, säger Karl-Anders Nordström, gammal rektor i Nordingråområdet.

Annons

Redan i början av 2000-talet kom hoten om sämre bussförbindelser för människorna som bodde i områdena efter E4 i Höga kusten. Karl-Anders Nordström, som själv inte gärna kör bil, ställde sig redan då i första protestledet. Med åren har det sedan fortsatt med många Dockstabor i ryggen.

– Jag tycker fortfarande att länsstyrelsen har en knepig inställning, säger Karl-Anders Nordström och hänvisar till regionalplanen för 2011-2021, där det bland annat står att besöksnäringen i Höga kusten är ett av tre prioriterade områden i Västernorrland.

Läs mer: Småbarnsföräldrar kan få åka buss gratis

– När sedan förslaget om att Linje 10 ska läggas ned – ja, då kommer inte en enda reaktion från länsstyrelsen. Jag menar, vi har ju Världsarvet här, men då försöker man stänga alla anslutningsvägar dit, säger han.

Även paret Kent-Åke Enström och Monika Svanberg i Docksta har varit med i protesterna, inte minst för att båda genom åren har arbetspendlat till Örnsköldsvik respektive Kramfors.

– Om Docksta ska vara ett väl fungerande samhälle krävs bra bussförbindelser, säger Monika Svanberg.

– Och det måste vara ett strukturellt fel när inte ens länsstyrelsen bryr sig, säger Kent-Åke Enström.

– Jag uppvaktade förra landshövdingen, men fick inte ens ett svar, säger Karl-Anders Nordström.

Läs mer: Avgiftsfri buss för unga

Trion visar en massa papper och tar fram en stor mängd argument för att bussförbindelserna efter kustremsan i Ångermanland ska leva vidare – och de säger också att de just nu är glada för att kollektivtrafikmyndigheten med ordföranden Lars-Olof Olsson (S) i spetsen har tagit till sig av Dockstabornas oro.

– Busstrafiken kommer att fortsätta precis som vanligt även 2016, men nu har vi fattat beslut i kollektivtrafikmyndigheten om att anta trafikplikt. Sedan handlar det förstås om en upphandling av trafiken, säger han och påpekar att förhoppningen är att bussförbindelserna till och med ska kunna bli bättre från och med 2017.

Läs även: Årets sista Vibyggerå 2000

– Jag tycker också att Dockstaborna har gjort det bra. Det är jättebra att de har talat om hur behovet ser ut. Det är de verkligen duktiga på i Docksta, säger Lars-Olof Olsson.

– Vi flyttade en gång till Docksta för att det var lätt att ta sig hit. Jag hoppas det fortsätter så, säger Monika Svanberg.

– Det är glädjande att det går att påverka. Nu hoppas vi bara att man kan sammanfoga buss- och tågförbindelser med bra övergångstider, säger Karl-Anders Nordström.

Läs även: Hård kritik mot trafikmyndighet