Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gigantiska summor i Kinas e-handel

Annons

Kina väntas i år gå om USA som världens största e-handelsmarknad. I fjol handlade kineserna prylar på nätet för svindlande 1 300 miljarder kronor. Nätjätten Alibaba, som funderar på en börsnotering i New York, dominerar, medan H & M och Ikea lyser med sin frånvaro.

I en ny rapport skriver myndigheten Tillväxtanalys att det finns en stor potential för svenska företag.

Onekligen skulle svenska kedjor tjäna på att ha e-handel i Kina, men det är inte enkelt. Man behöver finnas i sociala medier och logistiken är komplicerad - kinesiska konsumenter kräver ofta att få leverans inom 24 timmar, säger Tomas Larsson på Kairos Future i Kina.

H & M vill inte säga när det kan bli aktuellt att lansera e-handel i Kina.

Kläder är den största kategorin i Kinas onlinedetaljhandel, följt av hemelektronik.

Mer läsning

Annons