Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gertten byter bananer mot cyklar

Annons

Dokumentären "Bikes vs cars" handlar om den globala bilismen och dess konsekvenser.

Det finns inte en storstad i världen som inte har enorma bilköer. Den här samhällsmodellen har nått vägs ände, säger regissören Fredrik Gertten.

"Det är lite som ett krig", säger taxichauffören Ivan och blickar genom backspegeln in i Fredrik Gerttens kamera. Runt omkring bilen svärmar cyklister i hundratal i rusningstrafiken i centrala Köpenhamn. Striden står om det snabbt minskande fysiska utrymmet i världens storstäder, vars befolkningar stadigt växer. Den nya dokumentärfilmen "Bikes vs cars" tar upp bilindustrins dominans och den nya framväxande cykelrörelsen, som börjar bli en viktig politisk kraft.

Här finns en konflikt och det jag lärde mig under resan med Dole var att krafterna som är emot förändring, de investerar väldigt stora pengar för att bevara status quo. Ta den dyra bilreklamen som visas i princip dygnet runt på tv. Den är i grunden en sorts propaganda för en livsstilsmodell, säger Fredrik Gertten.

"Mr Bananas"

"Resan med Dole" som han talar om handlar om hans två globalt uppmärksammade filmer, "Bananas" och "Big boys gone bananas", som handlar om hur fruktjätten Dole stämde Fredrik Gertten och hans kollega Margarete Jangård för förtal. Efter sex år med bananer är det nu dags att gå vidare.

Jag får fortfarande många förfrågningar och reaktioner på bananfilmerna. Det är kul att de har ett varaktigt liv men samtidigt kan jag inte vara "mr Bananas" för evigt.

Cykelvägen stängdes

"Bikes vs cars" är ungefär till hälften klar. På en branschtillställning på måndagen visade Fredrik Gertten upp några filmklipp.

Förutom danske taxichauffören Ivan finns cyklisten Aline i São Paolo, som kämpar för bättre och säkrare cykelbanor, med. Liksom Torontos nyvalde borgmästare Rob Ford, som gjort sig en karriär på sin hjärtefråga att "stoppa kriget mot bilismen".

En pikant historisk tillbakablick äger rum i bilmeckat Los Angeles. Fram till 1905 fanns där en slags cykelmotorväg längst samma sträcka som 1938 fick världens första motorväg. Resten är historia.

Men det funkar inte längre. Los Angeles är en pina att köra i, folk sätter sig en och en i sina bilar och kör i snigelfart i två timmar till jobbet, säger Fredrik Gertten.

Alla kan bidra med något

Det är dock inte en totalt bilfri värld som Fredrik Gertten drömmer om.

Jag fattar att folk måste hinna med sina livspussel. Alla behöver inte vara radikala. Men det finns en miljard bilar i världen i dag. Om sju år är det en miljard till. I Köpenhamn och Amsterdam cyklar 40 procent varje dag. Om alla tog sitt ansvar på en global nivå kunde det få en viktig klimateffekt.

Mer läsning

Annons