Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ge oss fakta om bussförändringar i Ö-vik – luddiga svar duger inte kommunen

Annons

Angående bussomläggningarna i Örnsköldsvik:

Jag har varit på möten både i Bonäset och i Gullänget och frågorna och svaren, eller rättare sagt bristen på svar, var ganska lika på båda mötena.

Insändare: Busstrafiken och indragna hållplatser väcker frågor: "Vet kommunens ena hand vad den andra gör?"

Boende oroar sig för att omläggningarna medför ökade risker för de som går till och från hållplatserna och man ser att servicen försämras för flera tusen medborgare och att flera utsatta grupper är särskilt drabbade.

Därför har personer på båda mötena upprepat frågat efter konsekvensanalyser och riskanalyser för omläggningarna. Kommunens företrädare har antingen inte svarat alls eller kommit med en luddig formulering om att det kommer gynna de flesta som åker buss medan några kommer få det sämre.

Insändare: Inte bussigt Ö-viks kommun – ni gasade bara på längs er trafiklinje

Eftersom vi fortfarande inte fått svar på våra frågor ställer jag nu dem öppet här och både jag och många andra förväntar sig svar.

Hur många resenärer kommer att få det bättre?

Hur mycket bättre kommer de att få det? Man skulle kunna gradera det i något bättre, till exempel att man tjänar lite tid på jobbpendling, stor förbättring, till exempel att man tjänar så mycket restid att man kan minska sin barnomsorg eller andra vinster i hushållet, omvälvande förändring, till exempel att man kan sluta åka bil i hushållet, sluta med barnomsorg helt eller annat. Själva graderingen är fri men har man gjort en ordentlig konsekvensanalys framgår det om förbättringarna är stora eller små och hur många som får stora respektive små förbättringar.

Hur många resenärer kommer att få det sämre?

Hur mycket sämre kommer de att få det? Återigen med en gradering. Att regelbundet behöva gå några hundra meter extra är ju för en frisk vuxen person bara lite obehag men lägger man till att sträckan är uppförsbacke, trottoar saknas, vinterhalka, att man behöver rullator och har en matkasse med sig kan det bli ett oöverstigligt hinder som gör att man inte längre kan bo kvar.

Till frågeställningen om försämringar måste man också fråga sig hur det här påverkar Skärpeskolans verksamhet som är beroende av bussen för vissa delar av sin undervisning.

Samma sak med risker. Presentera risker med gradering.

Man måste utgå från dagsläget. Jag har inte statistiken, men med så många resande är det oundvikligt att ett antal personer ramlar/halkar och gör sig illa på väg till och från bussen. Tack och lov händer det väldigt sällan dödsolyckor men tittar vi på historien har det ju hänt och kan hända igen.

Insändare: Förändrade busslinjer slår mot barnen – skapar nya faror i trafiken

Hur ser riskprognosen ut? Hur många har skadat sig till och från bussen före förändringen och hur många fler kommer ramla på vägen till och från bussen nu? Hur många olyckor mellan fordon och fotgängare har man haft innan och hur många fler förväntas det bli?

Om gruppen som arbetat med omläggningen inte gjort sitt jobb och kan presentera sina data är det enda rimliga att omedelbart häva beslutet om omläggningen enligt devisen, gör om, gör rätt.

Mats i Gullänget

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel