Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fysioterapeut Amanda på Österåsen hjälper dig till en hälsosam vardag:”Här är mina bästa tips när du arbetar hemifrån”

Under långa perioder av social distans och hemmajobb kan det vara värt att måna lite extra om det egna välbefinnandet. Fysioterapeut Amanda Öhrling tipsar om några enkla steg till att må ännu bättre på hemmakontoret.

Amanda Öhrling är sedan två år tillbaka en av fysioterapeuterna på Livsstilsmedicin Österåsen, där hon som del av ett team hjälper patienterna att hitta en hälsosam balans i livet. Hon menar att pandemins intåg gjort det ännu viktigare att komma ihåg att ta hand om sig själv.

– Nu när allt fler jobbar hemifrån tillbringar vi mer tid än vanligt vid skrivbordet eller i soffan. Vi har helt enkelt blivit mer stillasittande, därför måste man se till att ge sig själv rätt förutsättningar för att orka med vardagen.

Frisk luft gör att vi blir piggare och får mer energi

Ett av problemen med att vara inaktiv under alltför långa stunder är att blodcirkulationen minskar, berättar Amanda.

– När den naturliga muskelpunkten i benen, som transporterar blodet till hjärtat, inte får jobba kan det leda till att vi blir trötta och får svårt att koncentrera oss. Man kan också få svullna fötter och ben, och bli stel i muskler och leder, berättar Amanda och fortsätter:

– Därför mår kroppen bra av att ta regelbundna pauser, gärna en gång i timmen, då man kan ta ett varv inomhus eller en promenad om man hinner. Frisk luft gör att vi blir piggare och får mer energi, så det är en extra bonus.

Behöver du fler tips, kontakta Livstilsmedicin Österåsen.

Att göra några enkla övningar är ett annat sätt att få igång kroppen, fortsätter Amanda.

– Man kan till exempel ställa sig upp och sätta sig ner några gånger, och gå upp och ner på tå för att aktivera vader och ben. Genom att dra ihop skulderbladen och samtidigt pressa fram bröstet aktiverar man bröstryggen, och för att väcka armarna kan man sträcka dem över huvudet och göra sig så lång man kan. Man kan också böja huvudet från sida till sida, för att sedan dra in hakan och böja huvudet framåt, så har man gått igenom i stort sett hela kroppen.

Här kan du se vilka som jobbar på Livstilsmedicin Österåsen.

Ergonomin på hemmakontoret kan också göra stor skillnad för hälsan. Att använda en stol och ett bord som ger en bra sittställning och se till att arbetsplatsen har tillräcklig belysning, är några av tipsen.

– Nu när vi får mindre social kontakt än vi är vana vid kan också ett sms eller ett telefonsamtal till någon du tycker om ge mycket glädje, och bidra med lite ljus i vintermörkret.

Läs mer om Livstilsmedicin Österåsen här.

Ovan artikel är framtagen av Brand Studio Mittmedia och Livstilsmedicin Österåsen och är ej en artikel av nyhetsredaktionen.