Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Frågetecken efter Apples lansering

Annons

Som vanligt hänger en del frågetecken i luften efter en telefonlansering från Apple.

De nya "billiga" lurarna verkar bli för dyra och hur kommer det nya flaggskeppet att fungera i svenska 4 G-nät?

Apples årliga produktsläpp i september är lite som en gudstjänst i en mycket entusiastisk frikyrka. Dagen efter dansen och tungomålstalandet gäller det att reda ut vad som egentligen försiggick. Klart är dock att bolaget inte klarar av att slå världen med häpnad som för några år sedan.

Som väntat lanserades två telefoner. Iphone 5 heter efter uppgradering 5 S och Iphone 5 C som analytiker hoppats skulle bli modellen som fick Apple att öka marknadsandelarna utanför västvärlden. Men med ett pris utan subventioner på 549 dollar (3 800 kronor) är det mycket tveksamt och Apple-aktien backade efter presentationen.

En njure räcker inte

I Kina uppges grundpriset bli 733 dollar vilket på Twitter ledde till reaktionen "Jag kan inte ens sälja en njure för så mycket".

För svenska konsumenter vore det bra med ett klart besked om vilka 4G-frekvenser nya 5 S fungerar med. Det finns uppgifter om den ska fungera på alla frekvenser, medan andra säger bara på hälften. Det är en god idé att kolla med din operatör innan du köper.

"Its the economy, stupid"

Den stora nyheten var annars att 5 S får en fingeravtrycksläsare på telefonens hemknapp. Det är en teknik som legat och puttrat ett tag inom mobilvärlden, inte minst i USA där krav biometrisk identifiering kommer på allt fler områden.

Iphone är dubbelt så vanlig i Sverige jämfört med världssnittet och varför det är så kan bero på flera saker. En av dem kan sammanfattas med "Its the economy, stupid".

Vi har under ett antal år haft bättre ekonomisk utveckling än de flesta andra länder. Operatörerna i Sverige och Nordeuropa har till skillnad från andra inte haft sjunkande intäkter. Konsumenterna har valt att lägga mer pengar på dyra telefoner som också sponsrats mer än i andra länder, säger Håkan Wranne, telekomanalytiker på Swedbank.

Mer läsning

Annons