Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fotografen och barnhemsbarnen

Ceausescus barn. En fotoutställning av Kent Klich. Fotomuseet Sundsvall. Utställningen den 9 februari och pågår till den 3 mars.

Utställningen heter "Ceausecus barn" men den kunde lika gärna heta "Diktaturens offer".

Den svenske fotografen Kent Klichs utställning, som öppnar i dag på Fotomuseet i Sundsvall, berättar om de tiotusentals barn som hiv-smittades i Rumänien under den kommunistiska Ceacuscu-diktaturens sista år.

Barnen fanns på barnhem i Rumänien och smittades med hiv av injektionsnålar som aldrig rengjordes, av blodplasma som gavs som "kraftfoder", istället för mat och vitaminer. Några relativt få hiv-smittade i Rumänien blev snabbt en hel epidemi. En förnekad epidemi. Hiv och aids var något som bara fanns i det kapitalistiska västlandet.

De rumänska barnhemmen blev uppmärksammade i hela världen efter Ceasecus fall. De apatiska och grovt vanvårdade barnen grep en hel värld. Dessutom var många smittade med hiv.

Fotografen Kent Klich åkte 1994 till Rumänien för att berätta om de hivsmittade barnen på daghemmen.

Kent Klich är inte bara en internationellt framstående fotograf - en period ansluten till den berömda internationella bildbyrån Magnum - utan lika känd för sitt sociala engagmang. Hans fotoprojekt är alltid en kamp för utsatta människors, inte minst barns, rätt till ett värdigt liv.

- Just det här projektet blev också personligt för mig, min far satt i koncentrationsläger i Polen under andra världskriget, och här på barnhemmen i Rumänien var det samma mekanismer som verkade, säger Kent Klich.

Under åren 1994 till 1999 fotograferade han under olika omgångar på barnhemmen. Det blev så småningom utställningen och boken Ceasecus barn som nu för första gången visas i Sverige i sin helhet, med fotografierna och de intervjufilmer som gjordes av filmaren Hilda Landoff.

Kent Klich är utbildad psykolog och arbetade med ungdomar med problem innan han sadlade om till fotograf. Under 1990-talet arbetade Klich huvudsakligen i Mexico vilket resuterade i boken och utställningen El Nino, en berättelse om gatubarn i Mexico City.

Hans arbetssätt under projektet Ceauscus barn var medvetet långsamt. Han arbetade med Hasselbladskamera och stativ. Allt för att inte vara den där fotografen som rusar in i eländet, smattrar med kameran och sedan snabbt flyr därifrån.

- Betyder mina bilder något? Jag kan bara hoppas på att det blir en hjälp i det lilla, säger Kent Klich som brukar tänka på prästen han mötte i Mexico Citys slum, som såg sitt arbete som självklart.

- Jag har också träffat så fantastiska människor, människor som aldrig ger upp.

I Kent Klichs fotografier möter vi barn vars öden kan få tårar ur en sten men vi möter också glädje och skratt mitt i misären. Många av de hivsmittade barnen har förstås dött men många, som bara förväntades leva ett par år, lever också fortfarande som tonåringar. Situationen har blivit lite bättre, även om Rumänien fortfarande är ett fattigt land som inte har råd att köpa så mycket hivmediciner som behövs.

Ceausescus barn har tidigare visats i Paris och i delar på Världskulturmuseet i Göteborg men det här är den egentliga Sverigepremiären för utställningen.



LARS LANDSTRÖM