Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatt stort missnöje med SJ

Annons

Sex av tio svenskar är missnöjda med SJ, främst med förseningar och inställda avgångar.

Nästan lika sura omdömen får Ryanair och Västtrafik.

De tre bolagen sticker ut inom sina sektorer i den granskning av transportsektorn som Svenskt Kvalitetsindex gjort. SJ ligger ljusår efter buss- och taxibranschen. Inom flyget ligger Ryanair långt efter SAS och ännu längre efter Norwegian.

Kollektivtrafiken får genomgående låga siffror, men Västtrafik ligger ändå långt efter Skånetrafiken och SL.

För SJ:s del har missnöjet legat på samma låga nivåer i fyra år. De tillfrågade är framför allt missnöjda med punktligheten. När tågen är sena eller inställda anser väldigt många att biljetterna inte är värda sitt pris.

Enligt SJ:s presschef Dag Rosander är betyget inte lika dåligt i bolagets egna kundundersökningar, som bygger på intervjuer med 30 000 resenärer.

Men vi vet att kunderna inte är nöjda med punktligheten och det är vi inte själva heller.

Inom flyget ligger Ryanair i en egen bottenklass, men även SAS har halkat efter konkurrenter som Norwegian och Sverigeflyg. Slutsatsen från Svenskt Kvalitetsindex är att SAS måste bli mer modernt och bättre på att ta hand om kunderna.

Mer läsning

Annons