Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forsythe gör koreografi till politik

Annons

När symposiet "Weaving politics" fyller Dansens hus i Stockholm är en av världens största koreografer på plats. I William Forsythes verk "Human writes" tolkas FN:s mänskliga rättigheter i en kombination av skrift och koreografi.

Tillsammans med juridikprofessorn Kendall Thomas skapade William Forsythe "Human writes" som uppfördes första gången 2005. Sedan dess har verket där dansare och andra utövare, genom skrift och koreografi, tolkar FN:s paragrafer om mänskliga rättigheter på vita pappersark uppförts på flera platser i Europa.

De rättigheter vi i väst tar för givet betalas av andra människor på jorden. Mänskliga rättigheter för oss handlar om att förhindra dåliga saker från att hända i andra länder, säger Thomas.

En övning

Att sammanfatta något man arbetat med under en längre tid är inte enkelt. Det blir tydligt när Forsythe och Thomas under presskonferensen i Stockholm ska förklara vad verket, som de har ägnat åratal åt att bygga upp och utveckla, handlar om. Det är inte en performance, det ska inte representera något. Det är en övning, enas de till sist om.

Kunskap om mänskliga rättigheter är nödvändigt för att bygga en samhällskultur kring dem, säger Thomas som menar att 80 procent av världens människor aldrig har läst FN:s deklaration.

Förändras ständigt

Även om "Human writes" har uppförts flera gånger genom åren är det aldrig likadant, förklarar Forsythe, som anser att dans och koreografi är ett levande språk under ständig påverkan och förändring. Publiken går runt i verket och blir en del av det vilket ibland kan leda till paradoxala situationer. Forsythe berättar om ett tillfälle då en utövare stod framför sitt papper och stirrade i två timmar utan att agera och materialisera sin mänskliga rättighet.

Publiken hade idén att alla skulle vara aktiva så vissa blev upprörda och skrek åt honom. Det var till och med de som fysiskt försökte få honom att röra sig.

TT Spektra: På vilket sätt tycker du att koreografi är ett bra sätt att uttrycka politik?

Jag är inte övertygad om att det är det. Det finns inga empiriska tester på det. Men sångerskan i Skunk Anansie har sagt att "allt är politik", så jag antar att vi hamnar under det paraplyet, säger Forsythe.

Mer läsning

Annons